Największe problemy pracowników

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-03-12 20:00

Niewystarczające wynagrodzenie, stres oraz brak docenienia - to główne zmartwienia osób zatrudnionych w średnich i dużych firmach.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Z jakimi problemami mierzą się pracownicy średnich i dużych firm?
  • Co jest największym zmartwieniem pracowników?
  • Dlaczego docenianie i pochwały są ważne?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W średnich i dużych firmach pracuje w Polsce niecałe 5 mln osób, co stanowi prawie połowę wszystkich zatrudnionych. Jak wynika z badania „Benefity 2023: perspektywa pracodawcy i pracownika”, przeprowadzonego przez ICAN Institute na zlecenie VanityStyle, największym zmartwieniem osób pracujących w takich firmach jest niskie wynagrodzenie. To odpowiedź ponad połowy ankietowanych (52 proc.). Drugim najczęściej wymienianym problemem jest stres (45 proc. wskazań). Z nim mierzą się przede wszystkim kierownicy i eksperci (49 proc.). W przypadku pracowników fizycznych ten odsetek wynosi 37 proc.

- Stres zaczyna stawać się jednym z dominujących aspektów naszego życia. Jak wynika z badań, siedmiu na 10 pracowników często lub bardzo często go odczuwa. Ponad jedna czwarta stresuje się niemal codziennie, a blisko 9 proc. z nas nie opuszcza on od dłuższego czasu. Co istotne, w sferze zawodowej stres jest znacznie częściej czynnikiem problematycznym dla kobiet niż mężczyzn. W środowisku pracy odczuwa go 54 proc. respondentek i 36 proc. respondentów – komentuje Joanna Skoczeń, prezes zarządu firmy VanityStyle.

Bez motywacji do działania

Na trzecim miejscu najczęściej wymienianych problemów zawodowych jest brak doceniania. Wskazuje na niego 42 proc. ankietowanych - 47 proc. kobiet i 37 proc. mężczyzn. Częściej niedoceniani czują się eksperci (51 proc. wskazań). W przypadku pracowników fizycznych jest to 41 proc., a wśród kierowników - 34 proc.

- W sferze zawodowej brak docenienia może przyjmować bardzo różne formy. To nie tylko pomijanie pracownika przy awansach lub premiach, ale także przeciążanie go obowiązkami, brak inwestycji w jego rozwój zawodowy i osobisty, czy wreszcie brak bieżącej komunikacji i dawania informacji zwrotnej odnośnie do wykonywanych przez niego zadań. Tymczasem jedną z najskuteczniejszych i jednocześnie bezkosztowych form docenienia pracownika jest regularne udzielanie mu konstruktywnej informacji zwrotnej. Kiedy otrzymuje atencję, najczęściej wykazuje się większym zaangażowaniem i lojalnością, zarówno w stosunku do przełożonego, jak i firmy. Regularna informacja zwrotna wpływa również na budowanie zdrowej, opartej na partnerskiej relacji współpracy z innymi osobami w przedsiębiorstwie – wyjaśnia Grzegorz Iwańczyk, trener i coach.

Weź udział w konferencji “Recruitment Days 2024” >>

Inne bolączki podwładnych

Problemem 40 proc. ankietowanych jest przeładowanie obowiązkami, a 37 proc. - brak przepływu informacji. Z raportu wynika, że 26 proc. pracujących w średnich i dużych przedsiębiorstwach narzeka na problem z rozwojem zawodowym. Taki sam odsetek ankietowanych wskazuje na wypalenie zawodowe. Problemem pracowników są również niedopasowane benefity pozapłacowe (23 proc.). Z czym jeszcze borykają się zatrudnieni w średnich i dużych firmach? Dla 21 proc. największym problemem jest brak poczucia sensu. Z kolei 20 proc. badanych wskazuje na konflikty w pracy, a po 8 proc. wymienia zły stan zdrowia fizycznego oraz chorobę.

- Z jednej strony podwładni dysponują coraz większą siłą oddziaływania na szefów, co wynika m.in. z aktualnej sytuacji na rynku pracy, a z drugiej mają dostęp do bardzo wielu narzędzi, które mogą im pomóc chociażby w radzeniu sobie ze stresem, lepszą organizacją czy podnoszeniem kwalifikacji. Warto z nich korzystać, ale nie bójmy się także prosić przełożonych o to, aby pomagali w rozwiązywaniu problemów – przekonuje Joanna Romanowska, psycholog i wykładowca akademicki.