Handel w sieci wydaje się lekki, łatwy i przyjemny, dlatego wielu początkujących przedsiębiorców decyduje się właśnie na ten rodzaj działalności. To sprawia, że konkurencja w branży jest ogromna i trzeba wymyślić sposób na wyróżnienie się z tłumu. Z pomocą przychodzą technologie.
— Bez rozgłosu ani rusz. To, że otworzyliśmy sklep internetowy, nie daje nam żadnej gwarancji sukcesu. Potencjalni klienci muszą się dowiedzieć, że prowadzimy sprzedaż online i jaką mamy ofertę. O naszym rynkowym być albo nie być decyduje odpowiedni dobór narzędzi marketingowych. Inaczej wielu konsumentów w ogóle nie trafi na naszą witrynę — zwraca uwagę Maciej Kapuściński, dyrektor działu realizacji kampanii reklamowych w firmie Result Media.
Pokaż swój produkt
Każda branża ma swoje specjalistyczne rozwiązania marketingowe. W przypadku e-commerce są to m.in. opracowane przez Google kampanie produktowe PLA (ang. product listing ads) oraz remarketing dynamiczny.
Zasięg zwykłych reklam tekstowych nie zwala z nóg, podobnie jak uzyskiwane przez nie współczynniki kliknięć. Warto więc rozważyć inwestycję w kampanie produktowe PLA, które pozwalają na emisję reklam w wyszukiwarce z miniaturą produktu oraz ceną i nazwą sklepu. Skracają one ścieżkę zakupową, co jest korzystne zarówno dla klientów (oszczędność czasu), jak i dla sprzedawcy (większy współczynnik konwersji). Dużą popularnością cieszy się również remarketing dynamiczny, umożliwiający wyświetlanie reklamy konkretnego produktu, którym dany użytkownik zainteresował się wcześniej na naszej stronie.
Buduj więź z odbiorcą
Kolejnym godnym polecenia rozwiązaniem są porównywarki cenowe. Dlaczego powinniśmy się na nich znaleźć? W przypadku początkujących sprzedawców głównym argumentem jest funkcja publikowania opinii, która pomaga w budowaniu wiarygodności na rynku. Jeśli od samego początku zadbamy o sprawnie działający mechanizm przypominający klientom o wyrażeniu swojego zdania o naszym sklepie, szybko staniemy się znani dla naszej grupy docelowej, i to od jak najlepszej strony. Nie mniejszej popularności przysporzy nam e-mail marketing, choć pisanie o tym rozwiązaniu w kontekście nowego serwisu zapewne u niejednego czytelnika wzbudzi zdziwienie.
Po co wspominać to działanie marketingowe, skoro nie mamy jeszcze bazy subskrybentów? Na starcie zaleca się jedynie przygotowanie mechanizmów, które pozwolą na zapisywanie się do newslettera w naszym e-sklepie. Zbieranie bazy subskrybentów jest ważne od pierwszego dnia, a jej wykorzystanie może nastąpić w dowolnym momencie ekspansji biznesowej.
Spróbuj sprawdzonych sposobów
W ramach strategii marketingowej warto pozostawić miejsce także na klasyczne formy promocji, takie jak SEM (np. kampanie linków sponsorowanych, optymalizacja stron WWW i pozycjonowanie) oraz display (reklama graficzna — nośnikami są banery reklamowe emitowane w serwisach internetowych).
— Oczywiście, wszystkie elementy komunikacji marketingowej powinny zachować pozytywny ROAS, czyli zwrot z inwestycji na wydatki reklamowe — zaznacza Maciej Kapuściński.
Dobry towar sam się chwali — mawiały nasze babki i prababki. Ale one pod pewnymi względami miały łatwiej. Robiąc codzienne zakupy, wybierały między trzema, a nie 30 rodzajami masła, mleka czy chleba. Dzisiejsi klienci znajdą w e-sklepach dziesiątki, jeśli nie setki niemal identycznych produktów w danej kategorii. Coraz trudniej zabłysnąć jakością, ceną lub warunkami dostawy. Sensowny marketing to dobry sposób na wyróżnienie się z tłumu.
Marketingowy miks
Współczesny e-przedsiębiorca musi mierzyć się z zadaniami z wielu dziedzin, na czele z handlem, logistyką, technologiami, marketingiem, reklamą, prawem i PR. Aby w jego działania nie wkradł się chaos, powinien pamiętać o podstawach prowadzenia biznesu. Przykładem może być strategia marketingowa 4P, opierająca się na czterech elementach:
- produkt (product) — aby był konkurencyjny na rynku i odpowiadał na zapotrzebowanie naszego klienta,
- cena (price) — aby była konkurencyjna, ale też pozwalała zachować rentowność,
- promocja (promotion) — składająca się zarówno z dedykowanych dla e-commerce form (PLA), jak i standardowych działań promocyjnych,
- dystrybucja/miejsce (ang. place) — aby użytkownik mógł sprawnie i szybko otrzymać zakupiony towar.