Nastroje chińskich konsumentów w listopadzie najsłabsze od początku 2020 r.

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2022-12-12 06:48

W listopadzie 2022 r. wraz z rosnącą falą przypadków infekcji Covid-19 doszło do gwałtownego załamania nastrojów panujących wśród chińskich konsumentów. Dopiero zluzowanie restrykcji przez Pekin, prawdopodobnie w grudniu polepszyło sentyment, informuje Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
Qilai Shen

W oszacowaniu na listopad 2022 r. indeks nastrojów chińskich konsumentów opracowywany przez amerykańska firmę Morning Consult ponownie spadł poniżej pułapu 140 pkt, schodząc w najniższe okolice od kwietnia 2020 r., kiedy to przez świat przetaczała się pierwsza fala pandemii koronawirusa.

Po dojściu do minimum w kwietniu 2020 r. indeks stopniowo odzyskiwał pole poprawiając się aż do końcówki 2021 r. Potem znowu zaczął opadać odzwierciedlając negatywny wpływ prowadzonej przez Pekin polityki „zero Covid” na oczekiwania i nastroje konsumentów. W listopadzie br. doszło do eskalacji negatywnych nastrojów co doprowadziło do ostrej fali protestów i w efekcie do złagodzenia stanowiska władz.

Znaczny spadek nastrojów w tym roku pokazał, że blokady i załamanie na rynku nieruchomości wstrząsnęły zaufaniem konsumentów – powiedział Jesse Wheeler, analityk Morning Consult. Dodał, że „zakończenie polityki „zero Covid” ostatecznie pobudzi wzrost, ale w krótkim okresie będzie stanowić poważne zagrożenie dla chińskiej i światowej gospodarki.