Nastroje konsumentów ulegają poprawie, ale przyszłość finansowa i gospodarcza budzą obawy

WST, PAP
opublikowano: 2025-12-17 10:35

Grudniowe badanie GUS pokazuje stabilizację ocen bieżącej sytuacji konsumentów oraz umiarkowaną poprawę nastrojów dotyczących przyszłości. Wskaźniki ufności konsumenckiej pozostają na poziomach wyraźnie lepszych niż rok wcześniej, choć nadal są ujemne.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w grudniu 2025 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, który syntetycznie opisuje aktualne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł minus 9,9 pkt i nie zmienił się w porównaniu z listopadem. Oznacza to utrzymanie stabilnych nastrojów dotyczących obecnej sytuacji ekonomicznej.

W strukturze wskaźnika widoczna była poprawa ocen bieżącej sytuacji ekonomicznej kraju oraz aktualnej sytuacji finansowej gospodarstw domowych. W obu przypadkach odnotowano wzrosty odpowiednio o 2,2 pkt. proc. i 2,1 pkt. proc. Jednocześnie pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych, przyszłej kondycji gospodarki kraju oraz bieżących możliwości dokonywania ważnych zakupów.

W ujęciu rocznym nastroje konsumentów wyraźnie się poprawiły. W porównaniu z grudniem 2024 r. wartość bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej była wyższa o 6,8 pkt. proc. W całym 2025 r. BWUK był średnio o 1,5 pkt. proc. mniej niekorzystny niż w 2024 r. i wyniósł minus 12,5.

Poprawa oczekiwań na najbliższe miesiące

Lepsze sygnały napłynęły z wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, który odzwierciedla oczekiwania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej i skłonności do konsumpcji. W grudniu 2025 r. WWUK wzrósł o 0,5 pkt. proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem i osiągnął poziom minus 7,0.

Do poprawy wskaźnika przyczyniły się przede wszystkim mniej pesymistyczne oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości oszczędzania pieniędzy, które wzrosły po 2,8 pkt. proc. Z drugiej strony konsumenci gorzej oceniali perspektywy własnej sytuacji finansowej oraz przyszłą kondycję gospodarki kraju, co ograniczyło skalę poprawy wskaźnika.

W porównaniu z grudniem 2024 r. wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej był wyższy o 4,5 pkt. proc. W całym 2025 r. jego średnia wartość była o 0,8 pkt. proc. korzystniejsza niż rok wcześniej i ukształtowała się na poziomie minus 7,9.