Rozmowa z Anną Janus, Prezes IPO.pl o Raporcie IPO 2008, giełdzie i NewConnect
Tegoroczna edycja Raportu IPO 2008 jest już trzecią. Jak ocenia Pani ubiegły rok na warszawskiej giełdzie w porównaniu do lat poprzednich?
Rok 2007 to rekordowy rok. Obserwujemy jak GPW staje się celem dla kolejnych przedsiębiorstw z dużym potencjałem na rozwój. Wśród ofert publicznych przeprowadzonych w 2007 roku zdecydowanie dominowały emisje małe, które stanowiły ponad 50% ogólnej liczby debiutów (48 spółek). Jest to dowód na to, że giełda staje się bardzo popularną metodą pozyskania kapitału i nie jest przeznaczona tylko dla gigantów. Natomiast analiza aktywności domów maklerskich w 2007 roku wykazuje po raz kolejny charakterystyczną dla warszawskiego parkietu specjalizację podmiotów w zakresie wielkości obsługiwanych emisji. Kolejna edycja Raportu IPO to propozycja dla rozwijających się przedsiębiorstw planujących pozyskać finansowanie z rynku kapitałowego. Raport z jednej strony jest podsumowaniem aktywności podmiotów uczestniczących przy IPO oraz warunków makroekonomicznych, które wpływały na sukcesy poszczególnych debiutów. Z drugiej strony celem jest przybliżenie przyszłym debiutantom idei IPO, informacji o tym jak skutecznie wejść na parkiet, jakich partnerów wybrać, jak różnią się od siebie spółki które pozyskały kapitał z GPW, o różnych wielkościach emisji, w różnych cenach, w różnych okresach i przy różnej sytuacji gospodarczej.
Czy firma wybierająca się na giełdę może sugerować się raportem wybierając np. dom maklerski?
Przeanalizowaliśmy domy maklerskie pod kątem czynników, które biorą pod uwagę przedsiębiorcy planujący IPO. Z drugiej strony rola domu maklerskiego w procesie IPO to tylko część ewentualnego sukcesu debiutu. W dużej mierze na sukces emisji pływają inne czynniki jak koniunktura gospodarcza, nastroje inwestorów oraz branża i specyfika samego przedsiębiorstw. Oprócz prezentacji i szczegółowej oceny domów maklerskich przedstawiamy sylwetki debiutantów. Będzie to pomocne przy wyborze partnera przy IPO po uwzględnieniu emitentów, których obsługiwał.
Czy kapitał pozyskiwany w drodze oferty publicznej jest popularną formą finansowania przedsiębiorstwa?Czy tak samo to wygląda rozpatrując małe, średnie i duże przedsiębiorstwa? Jak ocenia Pani Alternatywny Rynek warszawskiej giełdy, rynek NewConnect?
Rynek kapitałowy jest dostępny dla coraz mniejszych przedsiębiorstw, również tych innowacyjnych i dopiero rozwijających się. Tym bardziej cieszy nas uruchomienie rynku NewConnect. Małe i średnie przedsiębiorstwa szczególnie na początkowym etapie funkcjonowania często natrafiają na barierę rozwoju wynikającą z braku kapitału. Dla takich firm rynek regulowany jest niedostępny, a pojawianie się NewConnect stało się szansą na dynamiczny rozwój wielu spółek z atrakcyjną koncepcją biznesową. NewConnect został stworzony z myślą o spółkach bez historii działalności, ale z konkretnym pomysłem na biznes i dużym potencjałem. Mniejsze wymagania i niższy koszt wejścia stanowią zachętę dla podmiotów, które szukają finansowania. Warto pamiętać o tym, że debiut na NewConnect to nie tylko szansa na pozyskanie kapitału, ale niezwykle cenny efekt marketingowy. Spółka notowana na alternatywnym rynku staje się wiarygodniejsza nie tylko dla samych inwestorów, ale bezpośrednio dla otoczenia firmy tj. klientów, partnerów, dostawców, odbiorców etc.
Czy warto zwrócić się w tej kwestii do doradcy?
Spółka w całym procesie aż do debiutu korzysta z pomocy doradców (firm
doradczych, prawników, audytorów, agencji PR), specjalistów w danej dziedzinie,
którzy obiektywnie oceniają samą spółkę i jej działania. Warto skorzystać z rad
profesjonalistów, a samemu skoncentrować się na kluczowych obszarach
działalności przedsiębiorstwa. Pamiętajmy jednak, że sukces debiutu jest
uzależniony od wielu czynników. Najważniejszy to sama spółka, jej wiarygodność
i przekonanie inwestorów, że zakup akcji to dobra inwestycja. Dobrze jest
też zaopatrzyć się w pełną wiedzę na temat zasad, możliwości oraz ewentualnych
zagrożeń jakie niesie debiut. Portal IPO.pl właśnie stara się przekazywać swoim
użytkownikom takie informacje, stąd m.in. powstała idea wydawania raportów
poświęconych IPO.
Giełdowy parkiet to nie jedyna droga pozyskania kapitału.
Jak wybrać właściwą formę finansowania?
Analizując potencjalne źródła
finansowania, trzeba odpowiedzieć na pytanie ile konkretnie kapitału potrzebuje
przedsiębiorstwo i jak kapitał zostanie zainwestowany. Nie zawsze to koszt
będzie najważniejszy. Tak jak w przypadku debiutu giełdowego zyskujemy na samej
wartości spółki, otrzymujemy zaufanie – tego nie jesteśmy w stanie zmierzyć, a
dla każdego właściciela są to czynniki równie istotne jak cena. Pozyskując
inwestora otrzymujemy również bezcenne know –how, wiedzę z zakresu
zarządzania, sprzedaży, modeli biznesowych, a przede wszystkim doświadczenie i
często bezcenne kontakty.