Niepewność finansowania

opublikowano: 22-05-2016, 22:00

Zainteresowanie faktoringiem systematycznie rośnie. Czy to znaczy, że usługa stanieje?

W 2015 r. obroty firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów (PZF) przekroczyły 134 mld zł, co oznacza wzrost o około 20 mld zł w porównaniu z rokiem poprzednim. — Liczba klientów korzystających z faktoringu zwiększyła się w tym czasie z 6,3 do 7,1 tys. i powinna nadal szybko rosnąć. Wiele firm — szczególnie małych i średnich — jeszcze nigdy nie korzystało z faktoringu albo nigdy o tym produkcie nie słyszało. Mamy na tym polu jeszcze dużo do zrobienia. Niestety, można się spodziewać wzrostu kosztów związanych z faktoringiem, podobnego jaki obserwujemy w przypadku innych form finansowania — tłumaczy Damian Oszajca, dyrektor ds. sprzedaży faktoringu w Raiffeisen Polbank.

Rosnąca popularność faktoringu wśród przedsiębiorców
 powoduje, że usługą zainteresowani są klienci ze wszystkich segmentów. 
Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, kolejni faktorzy obniżają swoje 
minimalne wymagania co do rocznych obrotów — mówi Marcin Stefaniuk, 
dyrektor departamentu faktoringu i finansowania handlu w Banku 
Millennium.
Zobacz więcej

WIĘKSZA DOSTĘPNOŚĆ:

Rosnąca popularność faktoringu wśród przedsiębiorców powoduje, że usługą zainteresowani są klienci ze wszystkich segmentów. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, kolejni faktorzy obniżają swoje minimalne wymagania co do rocznych obrotów — mówi Marcin Stefaniuk, dyrektor departamentu faktoringu i finansowania handlu w Banku Millennium. ARC

Stawki w dół?

Innego zdania jest Bogumiła Żelazna-Wdowiak, prezes firmy Capital Search. — Faktoring staje się w ostatnim czasie coraz tańszy, szczególnie gdy koszty kredytów rosną wraz z nowymi obciążeniami nakładanymi na banki. Patrząc na ostatnich kilka lat widzę też wyraźnie, że wśród firm oferujących faktoring konkurencja bardzo się zaostrzyła z korzyścią dla portfela klienta. Ten segment usług w najbliższym czasie nadal będzie się intensywnie rozwijał, bo polskie firmy coraz bardziej doceniają faktoring nie tylko jako źródło finansowania, ale i jako remedium na utratę płynności. Popyt i podaż będą zatem rosły, choć na razie szala przechyla się na stronę klientów — twierdzi Bogumiła Żelazna-Wdowiak. Według Jerzego Dąbrowskiego, dyrektora generalnego Bibby Financial Services, koszt faktoringu zależy od wielu zmiennych. Najistotniejszą z nich jest poziom obrotów zgłoszonych do faktoringu, ich rozproszenie (czyli liczba kontrahentów, których zgłasza firma) oraz długość terminów płatności na fakturach.

— Te czynniki się nie zmienią w najbliższym czasie, trudno więc prognozować istotne zmiany w kosztach faktoringu. Niemniej jednak, usługa z roku na rok popularyzuje się coraz bardziej. Widać to po tempie, w jakim rokrocznie rosną obroty polskiej branży faktoringowej, które w ubiegłym roku po raz pierwszy przekroczyły 7 proc. polskiego PKB — mówi Jerzy Dąbrowski.

Baczna uwaga

Powodów, dla których przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po faktoring, jest co najmniej kilka. — Istotna jest tu obsługa należności po stronie faktora, której nie ma przy kredycie. Ponadto, z faktoringu firma może korzystać w momencie, gdy pojawi się zapotrzebowanie na dodatkowe fundusze, a przy kredycie — ma przyznany limit i jeżeli go nie wykorzystuje, to często mimo wszystko ponosi koszty. Przy faktoringu w naszym banku takiej opłaty nie ma. Poza tym, gdy upłynie

termin płatności to bank, a nie przedsiębiorca przypomina o tym kontrahentowi. Robi to tak, aby relacja handlowa się nie pogorszyła. Kontrahenci wiedząc, że w przypadku faktoringu zobowiązania mają wobec banku, a nie wobec dostawcy, są bardziej zdyscyplinowani co do terminowych płatności — wyjaśnia Damian Oszajca. Wielkość i profil działalności firm korzystających z faktoringu są zróżnicowane. — W ostatnim czasie zdecydowane ożywienie widzimy wśród mikro i małych firm, które chętnie korzystają z usług faktoringu ryczałtowego. Ponoszą w ten sposób jedną, stałą miesięczną opłatę, co daje im możliwość łatwego budżetowania kosztów i nie wymaga eksperckiej wiedzy związanej z finansami oraz chroni przed różnego rodzaju niespodziankami w postaci ukrytych kosztów — mówi Grzegorz Pardela, dyrektor

handlowy i członek zarządu Pragma Faktoring. Tłumaczy, że dla mikro i małych przedsiębiorców to duża szansa na zwiększenie skali działalności. — Dzięki pozyskanemu kapitałowi obrotowemu mogą zająć się realizacją kolejnych zleceń, a firma faktoringowa oprócz finansowania zweryfikuje odbiorców, będzie monitorowała płatności i dodatkowo sprawnie przeprowadzi proces windykacji w przypadku opóźnienia w spłacie należności — dodaje Grzegorz Pardela.

Nasz klient, nasz pan

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, kolejni faktorzy obniżają swoje minimalne wymagania dotyczące rocznych obrotów klienta. — Należy przyjąć, że próg 10 mln zł rocznych przychodów nie stanowi kryterium odcinającego dla większości, jeśli nie wszystkich faktorów. Ewentualne ograniczenia na tym polu mogą dotyczyć jedynie wybranych produktów, takich jak faktoring odwrotny. Specyfika tego produktu powoduje, że z założenia jest on przeznaczony dla dużych klientów — mówi Marcin Stefaniuk, dyrektor departamentu faktoringu i finansowania handlu w Banku Millennium. Klasyfikacja obrotów według branży klienta prowadzona jest cyklicznie przez Polski Związek Faktorów. Gromadzone dane pokazują, że w ostatnim okresie nie nastąpiły znaczące zmiany w tej dziedzinie. Z usługi najczęściej korzystają klienci z branży spożywczej, chemicznej i metalowej (w I kwartale 2016 r. obrót zrealizowany przez klientów z tych branż stanowił ponad 38 proc. łącznego obrotu firm zrzeszonych w PZF). — Pozostałe branże wykazują niższy obrót, ale wydaje się, że podobnie jak w przypadku minimalnych rocznych przychodów, u większości faktorów nie ma wskazanych branż, które stanowiłyby kryterium odcinające dla faktoringu. Jeżeli klient realizuje sprzedaż z odroczonym terminem płatności, a w praktyce takie zasady rozliczeń z odbiorcami stosowane są we wszystkich branżach oznacza to, że potencjalnie może skorzystać z faktoringu — mówi Marcin Stefaniuk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Niepewność finansowania