Nowe aplikacje to rozwój usług

Marcin Złoch
opublikowano: 2002-04-08 00:00

Rozwój głównego systemu bankowego musi być zharmonizowany z wprowadzaniem nowoczesnych produktów i usług bankowych. Aplikacja musi spełniać wymogi bezpieczeństwa i ochrony danych. Ma być w pełni zgodna z ustawami i rozporządzeniami prawnymi obowiązującymi w sektorze. Powinna także być zgodna z wymogami ustawy o rachunkowości, to znaczy zawierać wszystkie wymienione w tej ustawie podstawowe narzędzia do prowadzenia rzetelnej księgowości, tj. księgę główną, księgi pomocnicze, dziennik operacji, zestawienie syntetycznych obrotów i sald. System bankowy musi być także na bieżąco dostosowywany do rozporządzeń prezesa NBP związanych z funkcjonowaniem banków.

— Wszystkie stworzone przez PB Polsoft systemy będące w eksploatacji są na bieżąco rozwijane oraz modyfikowane stosownie do zmian w prawie i zgodnie z indywidualnymi wymaganiami użytkownika. Dla przykładu, system Sezam, jako główny system transakcyjny przeznaczony do kompleksowej obsługi banku komercyjnego, funkcjonujący m.in. w Banku Zachodnim WBK, spełnia wszelkie wymagania stawiane przez polski sektor bankowy. System został funkcjonalnie podzielony na moduły, z których każdy zawiera funkcje związane z określoną dziedziną funkcjonowania banku. Może zostać skonfigurowany odpowiednio do potrzeb instytucji bankowych różnej wielkości, z położeniem nacisku na różne dziedziny ich działalności — mówi Iwona Przekop, szef produktu w firmie PB Polsoft.

Użytkownika końcowego mniej interesuje technologia informatyczna. System informatyczny, wykorzystując określoną technologię, ma wspierać przede wszystkim realizację funkcji biznesowych klienta. Użytkownik jest zainteresowany poprawnością, stabilnością, szybkością działania, a nade wszystko funkcjonalnością systemu.

— Realizujemy obsługę procedur i funkcjonalności, jakiej zażąda bank. To, że aplikacja ma sporo lat, jest w takim przypadku atutem, gdyż jest stabilna i łatwa do sparametryzowania — twierdzi Marek Grams, dyrektor działu rozwoju produktów dla PKO BP w Softbanku.

— PB Polsoft buduje systemy bankowe na wiele lat. Nasze systemy informatyczne nie są jednorazowymi zakupami produktów z półki, ale wspierają aktualne trendy i zapotrzebowanie banków oraz ich klientów, tak aby możliwe było realizowanie ich bieżących oczekiwań. To głównie dzięki sugestiom użytkowników systemu bankowości korporacyjnej Cobalt, jednego z produktów bankowości elektronicznej funkcjonujących obecnie na rynku, możliwe jest ciągłe udoskonalanie tego oprogramowania. Powstają nowe wersje systemu o większym zakresie funkcjonalnym, co wiąże się z większą automatyzacją czynności wykonywanych z wykorzystaniem oprogramowania — mówi Iwona Przekop.

Można powiedzieć, że na proces rozwoju informatycznych systemów bankowych wpływają cztery główne siły: istniejący użytkownicy, standardy funkcjonujące na rynku, postęp w dziedzinie technologii informatycznych, a także powstające nowe rynki zbytu produktów i usług czy segmenty klientów.

— System Cobalt zostanie wkrótce wzbogacony o nowy moduł nazwany Cash Management. Opracowaliśmy go z myślą o klientach, którzy działają w sferze efektywnego zarządzania swoim kapitałem obrotowym. W przypadku systemu Sezam, praktycznie co roku powstaje nowa wersja każdego modułu — zaznacza Iwona Przekop.

Firmy zajmujące się tworzeniem systemów obsługujących podstawową działalność banków niejako kreują rozwój usług bankowych. Wnioskując z prowadzonych prac badawczych, w najbliższym czasie nastąpi wzmożony rozwój alternatywnych kanałów dostępu do rachunków oraz systemów usprawniających kontakty z klientami.

— W ostatnich latach główne kierunki rozwoju, obok rozszerzania funkcjonalności ICBS, koncentrowały się wokół obszarów związanych z zarządzaniem relacjami z klientami — obsługą klientów w oddziałach, zapewnieniem różnorodności kanałów dostępu do banku, np. przez Internet lub telefon. W tym celu stworzona została linia produktów o nazwie Alliant, w pełni zintegrowanych z ICBS. Większość klientów w Polsce wykorzystuje różne elementy tej rodziny. Dwa podstawowe to Branch Teller — system kasowy, i CRS Customer Relationship Servicing — system do kompleksowej obsługi klienta w oddziałach i centrach kontaktu z klientami — mówi Maciej Modrzejewski.

Wprowadzane co jakiś czas kolejne nowelizacje ustaw wymuszają konieczność wykonania w systemach bankowych szeregu modyfikacji.

— Bacznie obserwujemy wszelkie zmiany przepisów prawnych, są one uwzględniane na bieżąco w kolejnych aktualizacjach oprogramowania. Od 1 marca banki zaczęły naliczać i odprowadzać do urzędów skarbowych w imieniu swoich klientów 20-procentowy podatek od dochodów odsetkowych. Chociaż było bardzo mało czasu, udało się nam przygotować do tych operacji systemy informatyczne — zapewnia Iwona Przekop.

Proces aktualizacji specyfikacji funkcjonalnej systemów jest wywoływany zmianami prawnymi, wnioskami z kolejnych wdrożeń oraz uwagami zgłaszanymi przez samych użytkowników. Systematycznie wprowadzane są na rynek nowe wersje systemów, o stale rozwijanej funkcjonalności. p