Czytasz dzięki

Nowe technologie: wdrażaj albo giń

opublikowano: 26-07-2020, 22:00

Koronawirus wrzucił firmy na głęboką wodę cyfrowego świata. Biada tym, które nie chcą uczyć się pływać

Pandemia koronawirusa na długie tygodnie sparaliżowała rynek detaliczny oraz hotelarstwo i gastronomię. Wraz ze znoszeniem kolejnych obostrzeń branże te odzyskują wigor. Ich całkowity powrót do normalności zależy jednak od spełniania wysokich wymagań reżimu sanitarnego. W tej dziedzinie otrzymują wsparcie od takich firm jak np. Nanovo, której innowacje od dawna usprawniają działanie sieci handlowych, biur i urzędów. Flagową ofertą tej spółki w czasie kryzysu jest Nanovo Care Station — stanowisko internetu rzeczy (ang. Internet of Things — IoT), łączące w jednym urządzeniu cyfrową komunikację, dystrybucję środków do dezynfekcji i bezstykowy pomiar temperatury ciała. System monitoruje również przepływ osób w danej placówce.

Przed pandemią transformacja cyfrowa była wyborem. Dzisiaj jest
koniecznością, warunkiem przetrwania firmy — mówi Piotr Badowski, prezes spółki
Nanovo.
Zobacz więcej

WSZYSTKO JASNE:

Przed pandemią transformacja cyfrowa była wyborem. Dzisiaj jest koniecznością, warunkiem przetrwania firmy — mówi Piotr Badowski, prezes spółki Nanovo. Fot. Marek Wiśniewski

— Dzięki zastosowaniu modułów IoT, geolokalizacji i detekcji ruchu stworzyliśmy wielofunkcyjne narzędzie, które może podnieść bezpieczeństwo w sklepach, aptekach, nieruchomościach komercyjnych, a także w magazynach i halach fabrycznych. Z naszym rozwiązaniem łatwiej promować odpowiedzialne postawy wśród pracowników, klientów i gości. Platforma Care Station wpisuje się w koncepcję user experience: informuje i kontroluje, ale w sposób nieinwazyjny, czyli dbając o pozytywne doświadczenia użytkowników — mówi Piotr Badowski, prezes firmy Nanovo.

Kryzys jest szansą

Jakie technologie pozwalają lepiej odpowiadać na potrzeby klientów w warunkach nowej normalności? „Okazja leży pośród trudności” — powiedział kiedyś Albert Einstein. A Nanovo Care Station to tylko jedna z wielu innowacji cyfrowych, które potwierdzają spostrzeżenie twórcy teorii względności. W ostatnich miesiącach biznes oszalał na punkcie e-commerce. Widać to np. w działającej na 29 rynkach polskiej firmie CCC. Kilka lat temu ten producent, dystrybutor i sprzedawca obuwia obrał kurs na transformację cyfrową, co miało związek m.in. z przejęciem portalu eobuwie.pl i sukcesywnym rozwojem sklepów internetowych w kolejnych krajach. O tym, że decyzja była słuszna, świadczą wyniki: w 2018 r. sprzedaż online stanowiła jedną piątą przychodów grupy, a w 2019 r. już jedną czwartą. Ale dopiero epidemia COVID-19 pokazała, że digitalizacja to jedyny słuszny kierunek: sprzedaż butów CCC w kanałach internetowych wzrosła w ostatnich miesiącach kilkakrotnie.

Przyszłością jest omnichannel, wcześniej jednak pracodawcy muszą uzbroić swoje kadry zarówno w technologie, jak i nowe kompetencje. Tą drogą poszła IKEA. Pracownicy jej sklepów i biura w podwarszawskich Jankach zostali wysłani na home office. Przeszli jednak szkolenia, aby móc na odległość przetwarzać zamówienia, odciążając placówki stacjonarne i centrum obsługi klienta.

— Pandemia przyniosła lawinowy wzrost zainteresowania zakupami online. Zdecydowaliśmy się zaangażować osoby spoza działu logistycznego, które miały przyjmować, kompletować i realizować zamówienia klientów przez internet i telefon. W kilka tygodni w trybie e-learningowym przygotowaliśmy pracowników do zdalnego świadczenia usługi planowania systemów meblowych Metod i Pax. W okresie lockdownu codziennie realizowaliśmy zdalnie ponad 400 projektów kuchni — opowiada Aneta Gil, lider komunikacji zewnętrznej w IKEA Retail Polska.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ucieczka do przodu

Wiele firm próbuje upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Pierwszą jest pomoc przeciążonym pracownikom, drugą — wyższa jakość obsługi. Sukcesy na tym polu odnosi np. Bank Pocztowy, który prowadzi program „Lady Robot”, polegający na automatyzacji prostych, niekiedy monotonnych procesów — jak analiza kredytowa i odświeżanie różnych danych online. Ostatnio wprowadzonym udogodnieniem jest aktualizacja na stronach internetowych banku informacji o godzinach otwarcia placówek sieci własnej i Poczty Polskiej. Oba typy jednostek oferują produkty finansowe adresowane do zwykłych Kowalskich oraz mikro i małych firm.

— W czasie największych obostrzeń musieliśmy zapewnić nieprzerwaną obsługę klientów, mierząc się z chwilową niedostępnością wybranych placówek i zmianą godzin ich działania. Automatyzacja wyszła na dobre również naszym pracownikom, bo pozwalała im skupić się na zadaniach najważniejszych. Żmudne, powtarzalne czynności przejmuje sztuczna inteligencja — tłumaczy Tomasz Dąbrowski, członek zarządu Banku Pocztowego odpowiedzialny za rozwój biznesu i IT.

Czy COVID-19 mobilizuje firmy do wprowadzania innowacji? Nie wszystkie.

Według badań Gartnera część przedsiębiorstw zrezygnowała z wdrożeń, przez co tegoroczne wydatki na technologie IT zmniejszą się w porównaniu z ubiegłym rokiem o 7,3 proc. Zdaniem analityków oszczędności są w tym przypadku pozorne.

— Zwycięży ten, kto mimo kryzysu wzmocni się w kanale online. Wkrótce na tym rynku zrobi się tłoczno i ci, którzy dziś wstrzymują się od inwestycji, jutro zapłacą więcej. Za darmo nie da się uszczknąć kawałka e-commerce’owego tortu — uświadamia Bartosz Górecki, menedżer marki w merce.com (dostawca platformy w modelu commerce as a service).

Zakupy z kanapy, systemy bezpieczeństwa sanitarnego w sklepach stacjonarnych, roboty symulujące pracę doradcy w banku — te rozwiązania polski biznes zna od lat, ale przed pandemią często ich nie doceniał. To musi się zmienić. Koronawirus wrzucił nas na głęboką wodę cyfrowego świata. Biada tym, którzy nie skorzystają z koła ratunkowego, którym są nowe technologie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane