Heineken przejmie austriacką spółkę browarniczą BBAG. Transakcja doprowadzi do zmiany układu sił na polskim rynku. Holendrzy docelowo chcą połączyć działalność obu spółek w Europie Centralnej i Wschodniej pod nazwą Brau Union, który miałby blisko 40-proc. udział w polskim rynku. Tym samym Grupa Żywiec zostawi w tyle konkurencyjną Kompanię Piwowarską.
Heineken, kontrolujący Żywiec, zapłaci 769 mln EUR za 69-proc. pakiet akcji BBAG, kontrolowany przez głównych udziałowców. Później ogłosi wezwanie na pozostałe akcje spółki, które znajdują się w portfelach drobnych akcjonariuszy – donosi Reuters.
BBAG posiada browary w pięciu państwach Europy Centralnej: Austrii, Polsce, Czechach, Rumunii oraz na Węgrzech. W Polsce działa pod firmą Brau Union, właściciel Browarów Warszawskich i marek Królewskie oraz Van Pur. Ubiegły rok był trudny dla polskich browarów spółki. Brau Union jako jedyny duży producent zanotował w ubiegłym roku aż 10-proc. spadek sprzedaży i na koniec roku kontrolował 5,2 proc. polskiego rynku piwa. Werner Jansel, prezes BU w Polsce, zapewniał w wywiadzie dla PB, że był to efekt przemyślanej polityki inwestora, któremu bardziej niż na ilości sprzedanych hektolitrów zależy na osiągnięciu rentowności. O planach browarów na ten rok przeczytasz tutaj.
Grupa Żywiec na koniec 2002 r. miała 32,3 proc. rynku. Jednak idąca z nim łeb w łeb Kompania Piwowarska kontrolowała 32,1 proc. rynku, a w I kwartale zanotowała wzrost o 2 proc. na kurczącym się o 2 proc. rynku. Rywal Żywca finalizuje też przejęcie browarów Dojlidy. Nie pozwoli jej to jednak na osiągnięcie pozycji lidera, bo spółki nowego Brau Union na koniec roku kontrolowały 37,5 proc. rynku.
Mimo złej sytuacji browarów w naszym regionie, Heineken liczy, że proces integracji z Unią Europejską korzystnie odbije się na przyszłej koniunkturze na rynku piwa obecnych krajów kandydackich.
- Wiele z tych państw jest w trakcie procesu wstępowania do Unii Europejskiej. Proces ten wzmocni stabilność tych gospodarek, zwiększy siłę nabywczą konsumentów, pobudzi wzrost konsumpcji piwa oraz doprowadzi do dalszego rozwoju segmentu marek wysokiej jakości - głosi komunikat browaru.
Brau Union będzie odpowiedzialna za działalność w 13 krajach Europy centralnej: Austrii, Polsce, Czechach, Rumunii, Węgrzech, Serbii-Czarnogórze, Słowacji, Bułgarii, Chorwacji, Bośni-Hercegowinie, Słowenii, Macedonii i Albanii.
ONO, Reuters