Od papierowej teczki do cyfrowej rewolucji – EZD RP zmienia oblicze polskiej administracji

Partnerem publikacji jest NASK
opublikowano: 2025-12-08 14:48

W najnowszym odcinku „Strefy Ekspertów” Kinga Jurga rozmawia z Magdaleną Sawicką, Dyrektor Pionu Wdrożeń i Utrzymania EZD w NASK, o cyfryzacji polskich urzędów i przełomowej roli systemu EZD RP.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

EZD RP to kompleksowy system zarządzania dokumentacją, który automatyzuje procesy kancelaryjne, integruje się z ePUAP i e-Doręczeniami, a także sukcesywnie eliminuje obieg papierowych dokumentów. Dzięki niemu urzędnicy i instytucje pracują szybciej, sprawniej i bezpieczniej, a obywatele zyskują dostęp do lepszych usług publicznych.

System zapewnia moduły udostępniania i współdzielenia akt, umożliwiając pracę grupową zespołom z różnych komórek organizacyjnych – rejestruje historię czynności, zapewnia transparentność, pokazuje kto, kiedy i jakie zmiany wprowadził do dokumentu. Jest to kluczowe dla bezpieczeństwa danych.

Obecne działania NASK i Ministerstwa Cyfryzacji finansowane z KPO, obejmują ponad 2000 podmiotów, liczne szkolenia i budowę chmury dla 300 tys. użytkowników. Model chmurowy – SaaS EZD RP – jest szczególnie korzystny dla mniejszych jednostek, jak szkoły czy żłobki, które nie musza inwestować w infrastrukturę i specjalistów IT. Zaletą jest też kompleksowe wsparcie NASK – od konfiguracji technicznej, przez pomoc w optymalizacji procedur wewnętrznych, po szereg szkoleń dla kierownictwa, administratorów i przyszłych użytkowników.

Partnerem publikacji jest NASK