Czytasz dzięki

Optymizmu przybywa, bariery wciąż te same

opublikowano: 06-11-2018, 22:00

Polacy chcą rozkręcać swoje firmy i coraz mniej boją się porażek. Narzekają jednak na biurokrację i podatki.

Dlaczego rodacy chcą pójść na swoje? Czy wykorzystują najnowsze technologie do prowadzenia firm? M.in. na te pytania odpowiadają autorzy polskiej edycji najnowszego raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

— Co dziesiąty Polak chce założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. Choć wynik ten nie odbiega od średniej europejskiej, to z pewnością bardzo dobra sytuacja na rynku pracy pozwala na wybór — czy być dalej na etacie, czy też podjąć działalność gospodarczą. Dlatego można mieć nadzieję, że 10 proc. Polaków mających plany biznesowe rzeczywiście je zrealizuje — mówi Jadwiga Lesisz, p.o. prezesa PARP.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że aż 52 proc. Polaków wysoko ocenia swoje umiejętności potrzebne do założenia firmy. Coraz mniej boimy się porażek. Z powodu obawy przed niepowodzeniem tylko 34 proc. rodaków nie uruchamia biznesu, mimo że dostrzega taką możliwość. W 2016 r. odsetek ten wyniósł aż 48 proc.

Dlaczego zakładamy firmy? 68 proc. badanych chce podnieść swój standard życia, dochody i działać samodzielnie. Natomiast tylko 9 proc. respondentów robi to z konieczności, bo nie ma innej możliwości zarobkowania.

Autorzy raportu wskazują ponadto, że od trzech lat rośnie liczba mikroprzedsiębiorstw. W 2014 r. było ich 1 mln 800 tys., a dwa lata później ponad 2 miliony. Niestety, coraz mniej młodych firm chce zwiększać zatrudnienie. W 2017 r. odsetek przedsiębiorców planujących utworzenie pięciu nowych miejsc pracy spadł do 25 proc. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku młodych spółek, które chciałyby zatrudnić dziesięć nowych osób. W ubiegłym roku taką deklarację złożyło tylko 10 proc. podmiotów. Powodem mogą być zmiany w prawie pracy, w tym m.in. wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej w umowach cywilnoprawnych, płacy minimalnej i dodatków do wynagrodzenia i innych świadczeń.

Z badania wynika, że kobiety są bardziej przedsiębiorcze niż mężczyźni. Częściej dostrzegają szanse w biznesie. Co ciekawe, tyle samo pań i panów odczuwa strach przed porażką. Aż 63 proc. młodych firm czerpie swoje przychody wyłącznie z rynku krajowego, a 32 proc. z eksportu. Przedsiębiorcy ze Starego Kontynentu w większym stopniu stawiają na ekspansję zagraniczną (europejska średnia — 37 proc. ).

Eksperci podkreślają, że młodsze firmy częściej korzystają z najnowszych technologii. 13 proc. młodych spółek stosuje innowacje dostępne na rynku od roku do pięciu lat. Natomiast tylko 4 proc. dojrzałych przedsiębiorstw docenia wspomniane nowinki.

Do największych barier dla rozwoju przedsiębiorczości w Polsce wciąż należą m.in. obciążenia związane z otwartością rynku, biurokracja, podatki i dostęp MŚP do badań i nowych technologii.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane