Optymizmu przybywa, bariery wciąż te same

Dorota Zawiślińska
opublikowano: 06-11-2018, 22:00

Polacy chcą rozkręcać swoje firmy i coraz mniej boją się porażek. Narzekają jednak na biurokrację i podatki.

Dlaczego rodacy chcą pójść na swoje? Czy wykorzystują najnowsze technologie do prowadzenia firm? M.in. na te pytania odpowiadają autorzy polskiej edycji najnowszego raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

— Co dziesiąty Polak chce założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. Choć wynik ten nie odbiega od średniej europejskiej, to z pewnością bardzo dobra sytuacja na rynku pracy pozwala na wybór — czy być dalej na etacie, czy też podjąć działalność gospodarczą. Dlatego można mieć nadzieję, że 10 proc. Polaków mających plany biznesowe rzeczywiście je zrealizuje — mówi Jadwiga Lesisz, p.o. prezesa PARP.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że aż 52 proc. Polaków wysoko ocenia swoje umiejętności potrzebne do założenia firmy. Coraz mniej boimy się porażek. Z powodu obawy przed niepowodzeniem tylko 34 proc. rodaków nie uruchamia biznesu, mimo że dostrzega taką możliwość. W 2016 r. odsetek ten wyniósł aż 48 proc.

Dlaczego zakładamy firmy? 68 proc. badanych chce podnieść swój standard życia, dochody i działać samodzielnie. Natomiast tylko 9 proc. respondentów robi to z konieczności, bo nie ma innej możliwości zarobkowania.

Autorzy raportu wskazują ponadto, że od trzech lat rośnie liczba mikroprzedsiębiorstw. W 2014 r. było ich 1 mln 800 tys., a dwa lata później ponad 2 miliony. Niestety, coraz mniej młodych firm chce zwiększać zatrudnienie. W 2017 r. odsetek przedsiębiorców planujących utworzenie pięciu nowych miejsc pracy spadł do 25 proc. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku młodych spółek, które chciałyby zatrudnić dziesięć nowych osób. W ubiegłym roku taką deklarację złożyło tylko 10 proc. podmiotów. Powodem mogą być zmiany w prawie pracy, w tym m.in. wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej w umowach cywilnoprawnych, płacy minimalnej i dodatków do wynagrodzenia i innych świadczeń.

Z badania wynika, że kobiety są bardziej przedsiębiorcze niż mężczyźni. Częściej dostrzegają szanse w biznesie. Co ciekawe, tyle samo pań i panów odczuwa strach przed porażką. Aż 63 proc. młodych firm czerpie swoje przychody wyłącznie z rynku krajowego, a 32 proc. z eksportu. Przedsiębiorcy ze Starego Kontynentu w większym stopniu stawiają na ekspansję zagraniczną (europejska średnia — 37 proc. ).

Eksperci podkreślają, że młodsze firmy częściej korzystają z najnowszych technologii. 13 proc. młodych spółek stosuje innowacje dostępne na rynku od roku do pięciu lat. Natomiast tylko 4 proc. dojrzałych przedsiębiorstw docenia wspomniane nowinki.

Do największych barier dla rozwoju przedsiębiorczości w Polsce wciąż należą m.in. obciążenia związane z otwartością rynku, biurokracja, podatki i dostęp MŚP do badań i nowych technologii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Optymizmu przybywa, bariery wciąż te same