Corocznie zwiększa się liczba osób, które chcą otworzyć własny biznes. Wejście do większości branż nie stanowi wielkiego problemu. Zdecydowanie trudniej jest utrzymać się z firmą na rynku. Rosnące koszty działalności i duża konkurencja sprawiają, że wielu przedsiębiorców musi dwoić się i troić, żeby zbudować markę i pozytywny wizerunek firmy, zyskać rozpoznawalność wśród konsumentów i systematycznie zwiększać liczbę zamówień.
- Bez względu na branżę i skalę prowadzonego biznesu kluczowym elementem napędzającym jego rozwój jest dotarcie do klienta, a więc skuteczny marketing. Dotyczy to zwłaszcza młodych firm, które dopiero chcą zaistnieć w świadomości konsumentów. Na szczęście wiele skutecznych działań promocyjnych można przeprowadzić prawie bezkosztowo – uważa Maja Wiśniewska-Hardek, dyrektor ds. marketingu w firmie SMSAPI.
Witryna, teksty, blog i wizytówka w Google
Przedsiębiorcy, którym zależy na zwiększeniu rozpoznawalności i dotarciu do konsumentów, powinni rozpocząć działania marketingowe od stworzenia strony internetowej. Witryna jest wizytówką firmy, miejscem w internecie, w którym znajdują się najważniejsze informacje na temat przedsiębiorstwa. Strona internetowa powinna być nowoczesna, funkcjonalna i responsywna, czyli wyświetlać się prawidłowo na różnych urządzeniach elektronicznych. Oczywiście kluczowe znaczenie mają zamieszczane na niej treści.
Poznaj program konferencji "Efektywna komunikacja i analityka z AI" >>
Kolejnym działaniem marketingowym jest tworzenie tekstów według zasad SEO. Chodzi o to, aby witryna firmowa pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania w Google popularnych słów kluczowych związanych z branżą. Przedsiębiorcy mogą również blogować – publikowanie treści skutecznie zwiększa ruch na stronie i pomaga zbudować wizerunek eksperta w branży.
Czwartym tanim i skutecznym działaniem marketingowym jest stworzenie firmowej wizytówki w Google.
- Tworząc taki profil możemy podać najistotniejsze dla konsumentów informacje o przedsiębiorstwie – adres, godziny otwarcia, zakres świadczony usług, cennik i wiele innych. Takie działanie pozwoli nam później na odpowiadanie na opinie klientów, publikowanie własnych treści, wpisów, zdjęć, a także na bezpośrednią komunikację z konsumentami. I jeszcze jedna niebagatelna rzecz – dzięki podaniu adresu firma staje się również widoczna w mapach Google. Wizytówkę firmy warto aktualizować co kilka tygodni, np. o nowe zdjęcia czy oferty – komentuje dyrektor ds. marketingu w firmie SMSAPI.
Social media i marketing szeptany
Warto również prowadzić firmowe social media. Służą one nie tylko do publikacji ogłoszeń i wiadomości o ofercie produktowej lub usługowej przedsiębiorstwa – można, a nawet należy udostępniać w nich potencjalnym klientom nowe wiadomości na temat wydarzeń firmowych, raporty branżowe, a także informacje o nadchodzących trendach. Aktywność w serwisach społecznościowych nie powinna ograniczać się do wrzucania tekstów lub zdjęć. Posty powinny być zróżnicowane – dlatego warto sięgnąć po format wideo i infografikę.
Co jeszcze sprawdzi się w docieraniu do potencjalnych klientów? Skutecznym działaniem jest marketing szeptany.
- W pierwszej kolejności warto skorzystać z pomocy najbliższych, czyli rodziny i przyjaciół, którzy mogą stać się ambasadorami marki. Takie bezpośrednie polecenia w rozmowach z innymi to bardzo skuteczna metoda pozyskiwania klientów. Z czasem taką rolę mogą przejąć również konsumenci, którzy korzystali już z usług lub produktów przedsiębiorstwa. Innym rozwiązaniem jest stworzenie systemu motywacji ze strony firmy w postaci na przykład zniżek za polecenia – mówi Maja Wiśniewska-Hardek.
Newsletter i obecność w mediach
Firmy mogą również wysyłać newsletter. Prowadząc takie działanie należy pamiętać o przestrzeganiu RODO i przepisów dotyczących niezamówionych informacji handlowych.
- Najważniejsze działania dotyczące newslettera to określenie własnej niszy tematycznej i zgromadzenie wartościowej wiedzy oraz systematyczne pisanie. W ich opracowaniu mogą pomóc narzędzia AI, ale wkład powinien być autorski. Na rynku istnieje wiele bezpłatnych programów i platform przeznaczonych do wysyłki wiadomości i zbierania adresów mejlowych. Zachętą do zapisania się na cykliczny newsletter powinna być konkretna korzyść dla odbiorcy, np. e-book z unikatowym opracowaniem, rabat na dany produkt, dostęp w pierwszej kolejności do limitowanej kolekcji czy jakiś inny produkt sprzedawany przez markę, jak fragment książki czy lekcja kursu online jeszcze przed premierą – podkreśla Krzysztof Bartnik, prezes firmy Imker wspierającej twórców internetowych.
Ósmym działaniem marketingowym jest budowanie relacji z mediami. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z zalet nawiązania z nimi kontaktu. Wypowiedzi w prasie lub w telewizji w charakterze eksperta pozwalają zbudować wizerunek w branży i zwiększyć rozpoznawalność na rynku.
- Chyba każdy z nas po przeczytaniu jakiegoś dziennikarskiego tekstu zaintrygowany wyszukiwał produkt czy firmę, o której była w nim mowa. I faktycznie – publikacja czy audycja w mediach to bardzo często najkrótsza i najefektywniejsza droga docierania do potencjalnych klientów czy biznesowych partnerów. Redakcyjny materiał jest też zwykle postrzegany jako obiektywny i wiarygodny. Relacje z mediami buduje się miesiącami, a nawet latami. Większość firm wynajmuje w tym celu agencje PR, które takie relacje mają już wypracowane. Jednak działając sprawnie, czasem metodą prób i błędów, można samodzielnie zainspirować do pojawienia się ciekawych tekstów eksponujących nasz produkt czy usługę lub prezentujących naszą ekspercką wiedzę – zwraca uwagę Magdalena Górak, prezes agencji komunikacji i PR w Profeinie.
Warto dodać, że przedsiębiorca, który chce zwiększyć sprzedaż, powinien dbać również o stałych klientów firmy. Dobrą praktyką są zniżki lub umożliwienie dostępu do specjalnych ofert.