PAIH i DPD chcą wysłać polskie firmy w świat

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2025-10-27 13:32

Platforma o ekspansji dla małych i średnich firm to wspólny projekt PAIH i DPD. Ma ułatwić firmom wychodzenie za granicę.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Ile MŚP sprzedaje swoje produkty za granicę?
  • Jakie są największe obawy MSP przed ekspansją?
  • Jak PIAH i DPD chcą im pomóc?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Niemal trzy czwarte małych i średnich przedsiębiorstw widzi w sprzedaży za granicę szansę na zwiększenie przychodów, ale zaledwie 29 proc. z nich faktycznie prowadzi działalność eksportową – wynika z badania DPD Polska „Trendy w sektorze MŚP i e-commerce”, przeprowadzonego na próbie kilkuset polskich MŚP.

Przy tym większość małych i średnich przedsiębiorców, którzy eksportują, sprzedaje produkty do krajów Unii Europejskiej (82 proc.). Główne bariery hamujące ekspansję MŚP to obawy o wysokie koszty wysyłek międzynarodowych (59 proc. badanych), trudności prawno-podatkowe (47 proc.) oraz ryzyko nieuczciwych klientów i zwrotów z zagranicy (47 proc.).

- Tymczasem sprzedaż poza Polskę, nawet na same unijne rynki, ma ogromny potencjał dla polskich MŚP. Unia Europejska to 450 mln konsumentów, z których 80 proc. kupuje online – mówi Łukasz Zębowicz, członek zarządu DPD Polska.

Z kolei Magdalena Skarżyńska, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), przekonuje, że zagraniczna ekspansja nie musi być ryzykowna, jeśli podchodzi się do niej z odpowiednim przygotowaniem.

- Jesteśmy obecni na kilkudziesięciu rynkach i obserwujemy z bliska, jak zmienia się globalny handel. Wiemy, że polskie MŚP mają potencjał, żeby rozwijać działalność za granicą – zapewnia Magdalena Skarżyńska.

PAIH wspólnie z DPD Polska stworzył platformę edukacyjną czasnaeksport.eu, która ma wesprzeć sektor małych i średnich przedsiębiorstw w ekspansji na rynki zagraniczne. Przedsiębiorcy znajdą tam informacje na temat wielu zagadnień związanych z ekspansją zagraniczną – od zarządzania ryzykiem walutowym przez wybór odpowiednich platform sprzedażowych czy sposobów płatności po optymalizację procesów logistycznych. Znajduje się tam także charakterystyka kluczowych rynków europejskich – zarówno w szerszym ujęciu regionalnym, jak i krajowym. Obejmuje ona m.in. omówienie lokalnych przepisów czy specyfikę preferencji konsumentów.