Czytasz dzięki

PAIH: koronakryzys zniósł barierę wysokich kosztów wejścia eksporterów na zagraniczne rynki

  • PAP
opublikowano: 11-07-2020, 08:06

Koronakryzys zniósł barierę wysokich kosztów wejścia naszych eksporterów na niektóre nowe rynki. Przykładem są branże IT/ICT, medyczna czy spożywcza - mówi PAP p.o. prezes PAIH Grażyna Ciurzyńska. Pandemia to jednak wyzwanie dla takich sektorów, jak motoryzacja i meblarstwo.

Szefowa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wskazała, że sektorem, "który mierzy się z dużym spadkiem sprzedaży", jest motoryzacja. Wynika to, jak wyjaśniła, z rozbudowanych sieci dostaw w tej branży. Przytoczyła dane GUS, według których eksport pojazdów i ich części spadł w pierwszych czterech miesiącach tego roku o ok. 25 proc.

Ciurzyńska zwróciła jednak uwagę, że zza Odry płyną dość optymistyczne prognozy. "Zamówienia dla polskich poddostawców niemieckich fabryk m.in. motoryzacyjnych zaczęły rosnąć, bo tamtejszy rynek spodziewa się wzrostu produkcji" - powiedziała. Przytoczyła lipcowe dane monachijskiego instytutu badań nad gospodarką Ifo, z których wynika, że wszystkie gałęzie niemieckiego przemysłu liczą na wzrost produkcji w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Np. indeks dla przemysłu motoryzacyjnego wzrósł w czerwcu do 50 pkt z 24 pkt w maju.

Grażyna Ciurzyńska wskazała też na trudną sytuację naszych eksporterów mebli i tekstyliów. Powołała się na szacunki DNB Bank Polska, z których wynika, że z powodu pandemii COVID-19 sprzedaż mebli może spaść w 2020 roku o 35 proc.; zniknąć może nawet 40 tys. miejsc pracy. Z kolei z danych GUS wynika, że eksport mebli w pierwszych czterech miesiącach tego roku zmniejszył się o ok. 17 proc., podobnie jak takich tekstyliów jak pościel.

"W naszej ocenie w kolejnych kwartałach polscy producenci uzupełnią braki ofertowe wynikające z sytuacji dotychczasowych czołowych dostawców z Chin czy Włoch" - zaznaczyła p.o. prezes PAIH.

Jej zdaniem przemodelowanie łańcuchów dostaw w związku z koronawirusem daje naszym przedsiębiorcom szansę na zaistnienie na rynkach, na których wcześniej nie byłoby to możliwe. "Teraz w wybranych przypadkach bariera wysokich kosztów wejścia zniknęła. Podobnie z kryterium ceny, które ustąpiło miejsca jakości, a przede wszystkim dostępności" - powiedziała.

Według niej lockdown skłonił konsumentów na wielu rynkach do większych zakupów w sklepach ze zdrową żywnością, urządzeniami fitness, czy sprzętem i grami wideo. Dała przykład Chin i powołała się na badania firmy Nielsen. "80 proc. respondentów planuje zdrowo się odżywiać po zakończeniu epidemii, 75 proc. zamierza przeznaczyć większe środki na uprawianie sportu, a 60 proc. deklaruje większe wydatki na badania medyczne" - wyliczyła. Według niej jeśli ten trend się utrzyma, pojawi się na rynku nisza dla producentów zarówno zdrowej żywności, jak i aplikacji promujących zdrowy tryb życia.

Jednocześnie, jak podkreśliła, notuje się wzrost zainteresowania zakupami online, w tym nowymi technologiami zakupowymi. Podczas epidemii w Chinach 80 proc. społeczeństwa robiła codzienne zakupy online. Np. respondenci badań Nielsen wskazywali, że wiążą przyszłość zakupów online z rozwojem technologii 5G, chętnie robiliby też zakupów przy wykorzystaniu VR/AR.

"W związku z tym spektrum branż eksportowych, które mogą zyskać na zmianie w globalnej wymianie handlowej, wydaje się być szerokie: od IT/ICT, przez biotechnologiczną, medyczną, po spożywczą i gamingową" - oceniła.

"Staramy się pomóc polskim przedsiębiorcom w wykorzystaniu tych zmian w globalnej wymianie handlowej" - powiedziała szefowa PAIH. Przy wsparciu Agencji kontenery z polską żywnością znalazły np. nabywców w Singapurze, chemia gospodarcza "made in Poland" trafiła w ubiegłym miesiącu na greckie półki sklepowe. "Wciąż widzimy zapotrzebowanie na środki ochrony osobistej, ale też na produkty czyszczące oraz profesjonalną chemię do sprzątania. To tylko niektóre z przykładów większej otwartości i aktywności polskiego biznesu na międzynarodowych rynkach" - wskazała.

Eksperci Agencji obserwują rynki w poszukiwaniu szans dla polskich przedsiębiorców. "Zachęcamy nie tylko do korzystania z nadarzających się okazji biznesowych poprzez tradycyjne kanały sprzedaży, ale też do zainwestowania środków w rozwój poprzez platformy e-commerce" - podkreśliła. Jej zdaniem obecna sytuacja dla Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu to "czas intensywnych działań". "Monitorujemy kluczowe rynki. Szczególnie te, na których widzimy potencjał, jak region ASEAN. Tam aktywnie działamy, łącząc zapotrzebowanie na poszczególne produkty z polską ofertą" - wyjaśniła p.o. prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane