Pełny tekst komunikatu po posiedzeniu RPP cz. II

PEKAES S.A.
opublikowano: 2001-05-30 17:04

WARSZAWA (Reuters) - Poniżej przedstawiamy pełny tekst po posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej (RPP).

III Uwarunkowania zewnętrzne. 1. Najnowsze dane wskazują na osłabienie perspektyw wzrostu gospodarczego w Stanach Zjednoczonych. Niższy od prognozowanego był wzrost PKB w I kwartale br. (wzrost o 1,3 proc. zamiast przewidywanych jeszcze w końcu kwietnia br. 2,0 proc.). Nastąpił spadek produkcji przemysłowej w I kwartale br. o 5,6 proc. (w skali roku). Prognozy wskazują, że w II kwartale będzie ona o 2 proc. niższa niż w roku ubiegłym. Pogorszyła się również sytuacja na rynku pracy (w kwietniu stopa bezrobocia wzrosła ponownie do 4,5 proc. wobec 4,3 proc. w marcu). Do zjawisk pozytywnych należy zaliczyć głównie kwietniowe przyspieszenie obrotów w handlu detalicznym, co może oznaczać, że pomimo największego od 1973 r. 12-miesięcznego spadku indeksów giełdy amerykańskiej w br. wielkość wydatków konsumpcyjnych nie została ograniczona. 2. Prognozy wskazują, że wzrost gospodarczy w strefie euro (a przede wszystkim w Niemczech) będzie niższy niż wcześniej oczekiwano. obecnie przewiduje się, że PKB w strefie euro wzrośnie w 2001 roku o 2,2 procent wobec prognozowanych przed miesiącem 2,4 procent. Prawdopodobne jest ograniczenie popytu na produkty importowane w Niemczech, co może wywrzeć negatywny wpływ na możliwości wzrostu polskiego eksportu. 3. Pogorszyły się prognozy analityków dotyczące wzrostu gospodarki Rosji. Od III kwartału 200 r. obniżyło się tempo wzrostu produkcji przemysłowej. Ocenia się, że wzrost PKB osiągnie w br. tempo ok. 3 proc. (wobec 7,3 proc. w 2000 r.). 4. Od połowy marca 2001 r. na rynkach światowych obserwowane jest zjawisko systematycznego zwiększania dynamiki cen benzyny w porównaniu z ropą w wyniku znacznego wzrostu popytu na benzynę w Stanach Zjednoczonych. Dodatkowe zwiększenie popytu na benzynę w USA (związane z sezonem urlopowym) może wywołać dalszy wzrost światowych cen benzyny. Lekko wzrośnie też prawdopodobnie popyt na ropę naftową, jednakże nie powinno to spowodować znaczącego wzrostu jej ceny. 5. Biorąc pod uwagę mechanizm tworzenia cen w polskich rafineriach, oparty prawie wyłącznie o cenę benzyny importowanej, neleży spodziewać się w miesiącach letnich systematycznego, nieuzasadnionego zmianami cen ropy naftowej wzrostu cen benzyny. Może to negatywnie wpłynąć na kształtowanie się inflacji, bo dotychczas ceny paliw były głównym czynnikiem ograniczającym wzrost wskaźnika CPI.

W ostatnim okresie nastąpiło pogorszenie perspektyw wzrostu gospodarczego w Stanach Zjednoczonych oraz w strefie euro, co może negatywnie wpłynąć na możliwości wzrostu polskiego eksportu.

Co do kształtowania się cen zewnętrznych, najnowsze prognozy wskazują, że w przeciwieństwie do roku 1999 i 2000 ceny na rynkach światowych nie stanowią raczej zagrożenia dla realizacji celu inflacyjnego.

IV. Produkcja, popyt krajowy, rynek pracy. 1. W kwietniu br. produkcja sprzedana przemysłu była o 3,6 procent wyższa niż w kwietniu 2000r. 2. W I kwartale br. pogorszyły się wyniki finansowe przedsiębiorstw w porównaniu z analogicznym okresem roku 2000. Wynik finansowy netto, który przed rokiem wynosił 1,5 mld. zł, w I kwartale br. wyniósł minus 15,8 mln. zł. 3. Stopa bezrobocia w kwietniu br. spadła z porównaniu z marcem o 0,1 pkt. proc. tj. do 15,8 procent, a liczba bezrobotnych zmniejszyła się o 20,7 tys. osób. Jednym z powodów zmniejszenia liczby bezrobotnych był wzrost liczby zatrudnionych do prac sezonowych w marcu 8,8 tys., w kwietniu 12,5 tys. osób). Zatrudnienie do prac sezonowych może jeszcze wzrosnąć w maju i czerwcu. 4. Mniej korzystnie kształtują się dane dotyczące zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw. W kwietniu br. przeciętne zatrudnienie spadło w porównaniu z marcem o 0,3 procent, a w porównaniu z kwietniem 2000 r. o 2,7 procent. W okresie styczeń-kwiecień br. spadek zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw wyniósł 2,4 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. 5. Dalszemu osłabieniu uległo tempo wzrostu wynagrodzeń. Przeciętne wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w kwietniu br. w porównaniu z marcem wzrosły nominalnie o 1,2 proc., a realnie o 0,4 proc., podczas gdy przed rokiem odpowiednio o 3,8 proc. i 3,4 proc.

Zarówno dynamika produkcji, jak i struktura popytu nie stwarzają zagrożeń inflacyjnych. Również sytuacja na rynku pracy ogranicza presję na wzrost wynagrodzeń, co zmniejsza presję inflacyjną związaną z wzrostem kosztów produkcji, jak i wzrostem wydatków. W dalszym ciągu utrzymuje się jednak możliwość przyspieszenia wzrostu popytu konsumpcyjnego w wyniku wypłat z tytułu rekompensat oraz odszkodowań za pracę przymusową w III Rzeszy.

Rada wielokrotnie wskazywała, że w obecnej sytuacji demograficznej i przy rosnących problemach na rynku pracy, konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań w zakresie polityki fiskalnej (obniżenie fiskalnych obciążeń kosztów pracy, np. poprzez obniżenie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz różnego typu składek), jak i strukturalnej (reforma rynku pracy, usunięcie barier administracyjnych dla podejmowania i prowadzenia działaności gospodarczej). Brak tych działań doprowadzi do wzrostu bezrobocia.

V. Sytuacja w sektorze finansów publicznych. 1. W kwietniu br. deficyt zwiększył się o 3,4 mld zł w porównaniu z marcem br. Po czterech miesiącach deficyt budżetu wyniósł 18,4 mld zł (89,7 proc. planu rocznego). 2. W kwietniu br. z prywatyzacji uzyskano ok. 0,2 mld zł, a od początku br. przychody z prywatyzacji wyniosły 1,3 mld zł, tj. 7,2 proc. przewidywanej wartości rocznej. 3. Istnieje ryzyko, że stopień restrykcyjności polityki fiskalnej w br. może być niższy od założonego w ustawie budżetowej. 4. Wszelkie decyzje Sejmu zwiększające wydatki państwa na konkretne zadania, niezależnie od ich uzasadnienia (np. zwiększenie części podatków przekazywanych do Kas Chorych, przeznaczenie znacznej kwoty na zalesianie gruntów rolnych) bez jednoczesnego wskazania źrodeł ich bezpiecznego finansowania, grożą pogłębieniem nierównowagi w sektorze finansów publicznych w najbliższych latach.

Rada Polityki Pieniężnej wielokrotnie wskazywala, że wysoki deficyt finansów publicznych utrudnia prowadzenie polityki pieniężnej oraz powoduje niewłaściwy układ polityki makroekonomicznej (tzw. policy mix), który m.in. ogranicza tempo wzrostu gospodarczego (popyt inwestycyjny jest wypierany przez popyt sektora finansów publicznych).

VI. Decyzja Rady Polityki Pieniężej. 1. W opinii Rady kwietniowy wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych nie może być interpretowany jako początek trwałego wzrostowego trendu inflacji. 2. Należy jednak zwrócić uwagę na wzrost większości wskaźników inflacji bazowej, które po raz kolejny ukształtowały się powyżej wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. 3. Sytuacja w sektorze finansów publicznych wskazuje na niebezpieczeństwo przekroczenia zakładanego poziomu deficytu ekonomicznego. 4. W opinii członków Rady Polityki Pieniężnej w kwietniu br. nie pojawiły się oznaki, by siły wpływające na przyszłe kształtowanie się inflacji uległy wyraźniejszej poprawie w porównaniu z marcem br. 5. W związku z tym Rada Polityki Pieniężnej postanowiła nie zmieniać parametrów polityki pieniężnej, to znaczy utrzymać stopy procentowe NBP na dotychczasowym poziomie oraz utrzymać neutralne nastawienie w polityce pieniężnej. 6. Rada pragnie podkreślić, że konieczne jest wzmocnienie działań (zwłaszcza w zakresie polityki fiskalnej i strukturalnej) w celu ukształtowania sił wpływających na przyszłą inflację w sposób zapewniający realizację średniokresowego celu inflacyjnego. 7. W świetle ostatnich informacji o próbach zawierania przez producentów prozumień w celu podwyższania cen swoich produktow oraz o wykorzystywaniu przez podmioty dominującej pozycji na rynku (np. podwyższenie w maju br. opłat za abonament telefoniczny przez Telekomunikację Polską SA o 40 proc.), niezbędne jest podjęcie stanowczych działań zapobiegających takim praktykom oraz wyciągania surowych konsekwencji wobec podmiotów, które w ten sposob próbują zwiększyć swoje zyski.

Następne posiedzenie rady Polityki Pieniężnej odbędzie się w dniach 26- 27 czerwca 2001 roku.

((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))