Orlen zapowiada repolonizację przetargów i obiecuje dać więcej szans polskim firmom w realizowanych przez koncern strategicznych projektach. W poniedziałek paliwowa spółka podpisał umowę na dostawy od krajowych producentów lokomotywy, które mają przyczynić się do unowocześnienia przewozów towarowych.
Miliardowe zyski i zakupy od Pesy i Newagu
- Wypracowujemy wysokie zyski i inwestujemy 21 mld zł w tym roku. Dziś do tej kwoty dokładamy jeden miliard złotych na zakup polskich produktów. Chcemy, aby te pieniądze stałe się impulsem dla energetyki i całej gospodarki - powiedział na konferencji prasowej Ireneusz Fąfara, prezes Orlenu.
Zgodnie z umową koncern zakupi 20 lokomotyw elektrycznych Gama od bydgoskiej Pesy i taką samą liczbę Dragonów 2 od Newagu. Pierwsze egzemplarze powinny zjechać z linii produkcyjnej pod koniec marca 2027 r., a w kolejnym roku mają zostać zrealizowane wszystkie dostawy. Łącznie Orlen pozyska 40 nowoczesnych lokomotyw.
– Z ogromną satysfakcją kontynuujemy współpracę ze spółką Orlen Kolej, która od lat stawia na nowoczesne, niezawodne i ekonomiczne rozwiązania. Wcześniej realizowaliśmy dla przewoźnika modernizację lokomotyw spalinowych, a dzisiejszy kontrakt potwierdza zaufanie, jakim obdarza nas jeden z kluczowych graczy na rynku przewozów towarowych – podkreślił Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.
Zadowolenia nie ukrywał również bydgoski producent taboru.
– Podpisanie tej umowy to potwierdzenie zaufania, jakim Orlen konsekwentnie darzy nasze rozwiązania. Gama 3.0 to lokomotywa, która otwiera nowy rozdział w historii Pesy - łączy doświadczenie z innowacją i wyznacza kierunek rozwoju transportu kolejowego w Polsce i Europie. Cieszymy się, że Orlen Kolej ponownie wybiera nasze technologie i razem możemy budować bardziej efektywną i ekologiczną kolej – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy Bydgoszcz.
Nowe lokomotywy będą w stanie przewieźć 7,2 mln t produktów rocznie, pokonując w sumie 5,5 mln km i pozwolą uniknąć wynajmowania taboru od innych przewoźników, co zdarza się obecnie. Będą zużywać o ok. 30 proc. mniej energii niż starsze modele. Ponadto będą wyposażone w moduły dojazdowe, które umożliwią poruszanie się na niezelektryfikowanych odcinkach, co zapewni większą elastyczność oraz niezależność operacyjną Orlen Kolej.
Pojazdy trafią do spółki PKO Leasing w 2028 r., a następnie do Orlenu Kolej w ramach umowy leasingu.
Repolonizacja pod patronem MAP
Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) i Orlen podpisały deklarację na rzecz zwiększenia udziału polskich firm w strategicznych inwestycjach energetycznych.
Wojciech Balczun, szef MAP podkreślił, że rząd przykłada dużą wagę do repolonizacji i krajowego wkładu w łańcuchach dostaw.
- Większość najważniejszych projektów inwestycyjnych jest realizowanych w dużej części przez sektor publiczny, bezpośrednio przez spółki skarbu państwa lub przez różnego rodzaju fundusze dostępne chociażby w ramach Krajowego Planu Odbudowy i nie wyobrażamy sobie, żeby beneficjentami tego nie były polskie firmy – stwierdził Wojciech Balczun.
Ireneusz Fąfara zapowiedział szerszy dialog jego firmy z krajowymi przedsiębiorstwami.
- Wychodzimy w teren. Będziemy tworzyli dni dostawców, najpierw w miastach wojewódzkich, w miastach powiatowych, po to, aby udostępnić naszym polskim firmom wiedzę o tym, co robimy, jak robimy, czego oczekujemy, jak można z nami współpracować - powiedział prezes Orlenu.
