Czytasz dzięki

PGB: Drugą turę wyborów prezydenckich wygrywa Tusk

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 23-08-2005, 12:24

Gdyby w połowie sierpnia odbyły się wybory prezydenckie i doszło w nich do drugiej tury, wygrałby ją Donald Tusk - wynika z sondażu Polskiej Grupy Badawczej (PGB). Według symulacji PGB, Tusk w drugiej turze pokonuje wszystkich kontrkandydatów do prezydenckiego fotela.

Gdyby w połowie sierpnia odbyły się wybory prezydenckie i doszło w nich do drugiej tury, wygrałby ją Donald Tusk - wynika z sondażu Polskiej Grupy Badawczej (PGB). Według symulacji PGB, Tusk w drugiej turze pokonuje wszystkich kontrkandydatów do prezydenckiego fotela.

Tusk pokonuje Andrzeja Leppera stosunkiem 65 do 35 proc., Włodzimierza Cimoszewicza 62 do 38 proc., a Lecha Kaczyńskiego 52 do 48 proc.

PGB w sierpniu przebadała 5 wariantów bezpośrednich pojedynków liderów ostatniego sondażu (Kaczyński i Tusk mają po 21 proc. poparcia) z Andrzejem Lepperem (17 proc.) i Włodzimierzem Cimoszewiczem (16 proc.).

Lech Kaczyński w symulacji drugiej tury przegrywa tylko z Tuskiem, wygrywa za to z Cimoszewiczem 68 do 32 proc., i z Lepperem 66 do 34 proc.

PGB przebadała też wpływ składu drugiej tury na frekwencję przy urnach wyborczych. Jeśli do "dogrywki" dostaną się Tusk i Lepper, to 37 proc. uczestników pierwszej tury nie zamierza głosować w drugiej.

Gdy do drugiej tury wejdą Tusk i Kaczyński, 32 proc. wyborców aktywnych w pierwszej turze zrezygnuje z głosowania w drugiej.

29 proc. głosujących w pierwszej turze nie pójdzie na drugą, jeśli spotkają się w niej Kaczyński z Cimoszewiczem lub Lepperem, a 24 proc. nie zamierza popierać żadnego z kandydatów w pojedynku Tuska z Lepperem.

Sondaż przeprowadzono w dniach 12-15 sierpnia na reprezentatywnej próbie 1061 osób powyżej 18. roku życia.PGB jest wspólnym przedsięwzięciem Ośrodka Badań Wyborczych (organizatora prawyborów) i Biura Badania Opinii i Rynku Estymator.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane