PKP: Doradca przy prywatyzacji PKP Cargo będzie kosztował 1,0-1,2 mln EUR

opublikowano: 2004-05-07 15:08

ISB: Koszt pracy doradcy przy prywatyzacji PKP Cargo SA wyniesie ok. 1,0-1,2 mln euro, wynika z piątkowej informacji przedstawionej przez Macieja Męclewskiego, prezesa Polskich Kolei Państwowych SA (PKP).

“Koszty pracy doradcy prywatyzacyjnego przy sprzedaży PKP Cargo szacujemy na dwukrotność wartości przeznaczonego na ten cel grantu Banku Światowego, który wynosi 500-600 tys. euro” – powiedział Męclewski dziennikarzom po konferencji prasowej. Dodał, że drugą połowę kosztów pokryje grupa PKP.

W piątek Męclewski potwierdził wcześniejsze informacje agencji ISB o tym, że na krótkiej liście znalazło się pięć firm starających się o doradzanie przy PKP Cargo. “Są to zarówno firmy polskie, jak i spółki polskie podmiotów zagranicznych” – powiedział prezes.

Obecnie, według prezesa PKP, trwa przekazywanie dokumentacji przetargowej do Banku Światowego, który musi zatwierdzić wybór krótkiej listy.

“Myślę, że w ciągu kilku dni po ostatecznej akceptacji poinformujemy publicznie, kto znalazł się na krótkiej liście” – powiedział Męclewski.

W połowie kwietnia Teresa Kalisz, członek zarządu PKP SA odpowiedzialna za prywatyzację, powiedziała ISB, że na krótkiej liście kandydatów na doradcę PKP SA przy prywatyzacji spółki PKP Cargo znalazło się pięć konsorcjów. Do przetargu na wybór doradcy przy prywatyzacji PKP Cargo wpłynęło 26 ofert.

Męclewski powiedział też w piątek, że można spodziewać się ogromnego zainteresowania prywatyzacją PKP Cargo z powodu dużej atrakcyjności tej spółki.

“O atrakcyjności firmy świadczy m.in. fakt, że Cargo przewozi trzy razy więcej wolumenu towarów, niż wynosi średnia dla tego typu firm w Europie” – powiedział prezes.

Spółka w ubiegłym roku przewiozła 155,7 mld ton ładunków, o 1,7 mln ton więcej niż planowano.

Według Męclewskiego można oczekiwać, że wybór inwestora dla PKP Cargo nastąpi pod koniec 2005 roku.

Kalisz powiedziała ISB w kwietniu, że PKP oczekuje, iż prace doradcy, polegające m.in. na opracowaniu analiz przedprywatyzacyjnych, przeprowadzeniu wyceny spółki i zaproponowaniu strategii jej prywatyzacji, potrwają ok. 8 miesięcy tak, by wiosną 2005 roku PKP mogło – na podstawie analiz doradcy – zdecydować o wyborze ścieżki prywatyzacji PKP Cargo.

Firma PKP Cargo SA wypracowała w 2003 roku zysk netto w wysokości 160,2 mln zł przy przychodach ze sprzedaży 5.904 mln zł. Dla porównania w 2002 roku było to odpowiednio 152,8 mln zł i 5.923 mln zł.

Nakłady inwestycyjne spółki wyniosły w 2003 roku 211,01 mln zł i były o ponad 83 mln zł wyższe niż w 2002 roku. (ISB)

maza/tom/bb