Po pierwsze – zapobiec utracie płynności

opublikowano: 19-03-2020, 22:00

Bankructwo wielu małych i średnich firm mogłoby wywołać efekt domina — uważa Piotr Mikrut, prezes Śnieżki.

Publikujemy kolejne wypowiedzi właścicieli i prezesów firm o tym, jak radzą sobie z kryzysem wywołanym epidemią, jakich skutków się spodziewają i jakiego wsparcia oczekują od państwa.

„PB”: Jak zmieniła się codzienność w grupie z powodu epidemii koronawirusa?

Piotr Mikrut: Pracownicy biurowi pracują zdalnie, jeśli mogą. Ograniczamy jak tylko można bezpośrednie kontakty pracowników produkcyjnych, nie ma m.in. wspólnych posiłków. Wprowadziliśmy też przerwę między zmianami, żeby osoby, które wychodzą z pracy, nie spotykały się z przychodzącymi. Dotyczy to naszych zakładów w Polsce i za granicą.

Czy wprowadzono pomiar temperatury?

To jedno z wielu podjętych działań. Mierzymy także temperaturę wszystkim kierowcom i staramy

się separować ich od pracowników — na terenie zakładów nie wychodzą z samochodów.

Czy obawiają się państwo strat?

Obecnie nasza produkcja i sprzedaż nie odbiegają zasadniczo od wcześniejszego poziomu, na razie nie dostrzegamy więc takiego ryzyka. Jesteśmy spółką giełdową i podchodzimy bardzo poważnie do obowiązków informacyjnych, więc zaraportowalibyśmy każdą istotną zmianę.

Jakiej pomocy przedsiębiorcy oczekują od państwa?

Nasza branża nie jest najbardziej narażona na skutki epidemii koronawirusa. Myślę, że są sektory w znacznie trudniejszej sytuacji — choćby hotelarski czy gastronomiczny. Są oczywiście i takie, których pozycja jest lepsza niż nasza. Sektor farb i lakierów jest w środku stawki. Organizacje przedsiębiorców zgłaszały publicznie postulaty biznesu wobec rządu. Myślę, że właściwie je sformułowały.

Który jest najważniejszy?

Kluczowe wydaje się zapobieżenie utracie płynności firm, zwłaszcza małych i średnich, i zmniejszenie ryzyka ich upadłości, która mogłaby wywołać efekt domina. Ten problem trzeba rozwiązać w pierwszej kolejności.

Rozmawiał Bartłomiej Mayer

Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka to notowany na warszawskiej giełdzie jeden z największych producentów tego sektora w Polsce. Ma fabryki w Polsce, na Ukrainie, Białorusi oraz od zeszłego roku na Węgrzech. W okresie od stycznia do września 2019 r. skonsolidowane przychody firmy wyniosły 575,6 mln zł i były o prawie 19 proc. wyższe niż rok wcześniej. Zysk netto zwiększył się w tym czasie o 9 proc. i wyniósł prawie 70,4 mln zł.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane