Pochwal się niepełnosprawnym

  • Dorota Czerwińska
04-08-2014, 00:00

Korzyści z zatrudniania osób niepełnosprawnych jest wiele. Jedna z nich to poprawa wizerunku pracodawcy.

W debatach na temat zatrudniania niepełnosprawnych najczęściej podkreślane są korzyści finansowe — subwencja do wynagrodzenia, finansowanie dostosowania stanowiska pracy, obniżenie wysokości składek płaconych na PFRON. Ale, jak wynika z badania przeprowadzonego przez konsultantów zespołu Employer Branding HRK, korzyści jest znacznie więcej. Niepełnosprawni to bardzo wartościowi pracownicy, którzy znakomicie się sprawdzają na swoich stanowiskach pracy.

— W centrum telefonicznym Ikea w Niemczech zauważono, że niewidomi lepiej niż pełnosprawni pamiętają szczegółowe informacje i potrafią udzielić ich „od ręki”, natomiast w firmie Carrefour Polska głuchoniemi kasjerzy często osiągają wyższą efektywność niż ich pełnosprawnikoledzy — informuje Joanna Kotzian, menedżer zespołu Employer Branding HRK. Osoby niepełnosprawne intelektualnie bardzo chętnie się angażują w wykonywanie obowiązków, których, ze względu na powtarzalność, nie chcą wykonywać pełnosprawni. Większość badanych przedsiębiorstw włącza tematykę zatrudniania osób niepełnosprawnych do komunikacji employer brandingowej: informuje o tym w treści ogłoszeń rekrutacyjnych, na firmowych stronach i w mediach.

Dzięki zatrudnianiu niepełnosprawnych wiele firm jest postrzeganych jako troskliwe i oferujące stabilną pracę. Zatrudnianie niepełnosprawnych przekłada się także na postrzeganie pracodawcy przez pracowników. Badani zgodnie twierdzą, że duma pracowników z zatrudnienia u dobrego pracodawcy wpływa na wzrost zaangażowania i lojalności.

— Widoczna jest zależność między kulturą organizacyjną przedsiębiorstwa i dobrymi praktykami HR, a zatrudnianiem osób niepełnosprawnych. Z jednej strony, otwarta kultura, która promuje indywidualne podejście do pracownika, sprzyja zatrudnianiu niepełnosprawnych, z drugiej, ich obecność w firmie prowadzi do wzrostu zaangażowania, poziomu empatii i lojalności pracowników, rozwoju przywództwa i integracji zespołu — podkreśla Joanna Kotzian.

Przeprowadzone przez konsultantów zespołu Employer Branding HRK badanie „Wyrównywanie szans w zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami. Dobre praktyki pracodawców. Doświadczenia polskie i międzynarodowe” było jednym z elementów projektu „Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności” realizowanego na zlecenie PFRON.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Pochwal się niepełnosprawnym