Zakładanie profilu zaufanego, pozwalającego na korzystanie z e-usług administracji, zakładanie firm przez internet, weryfikowanie dowodu rejestracyjnego czy prawa jazdy — to wszystko ma być już wkrótce możliwe w placówkach Poczty Polskiej, która w czwartek podpisała porozumienie z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji „w zakresie budowy usług e-administracji i rozwijania kompetencji cyfrowych obywateli”. W 4,5 tys. własnych placówek narodowego operatorapocztowego ma być też uruchomiony bezpłatny dostęp do internetu.
— Umożliwi to obywatelom załatwianie spraw urzędowych w placówkach pocztowych i przyczyni się do informatyzacji administracji. To dobra forma wykorzystania ogromnego potencjału, jaki ma Poczta — mówi Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji.
Poczta — o ile otrzyma finansowanie w ramach unijnych funduszy — ma też uruchomić do 500 Centrów Aktywności Cyfrowej, w których będzie można załatwiać sprawy urzędowe. To projekt realizowany z myślą o mieszkańcach małych miejscowości, którzy do urzędów zazwyczaj mają daleko— a do Poczty znacznie bliżej.
— Rozwiązanie jest skierowane do obywateli wykluczonych cyfrowo ze względu na dużą odległość do urzędu. Właśnie w takich miejscach chcemy tworzyć Centra Aktywności Cyfrowej — mówi Tomasz Jaruzelski, pełnomocnik ds. projektów kluczowych w Poczcie Polskiej.
Zgodnie z ostatnim „Raportem o stanie rynku pocztowego”, przygotowywanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, Poczta Polska miała na koniec ubiegłego roku 7,54 tys. placówek w całym kraju (o 2 tys. mniej niż w 2012 r.), z czego 2,8 tys. działało na terenach wiejskich.