Podzielę się danymi, jeśli dostanę zniżkę

opublikowano: 18-03-2018, 22:00

Niemal połowa Polaków jest gotowa udostępnić firmom informacje o sobie, ale chce czegoś w zamian. Najczęściej liczy na zakup po korzystniejszej cenie.

Spora część konsumentów nie ma problemu z dzieleniem się danymi osobowymi — wynika z badania Payback Opinion Roll przeprowadzonego na grupie 1441 osób. Aż 45 proc. respondentów jest gotowych zrobić to w zamian za zniżki na zakupy, 41 proc. za gratisowe produkty, a 38 proc. za dodatkowe punkty lojalnościowe. W dalszej kolejności ankietowani wymieniali uzyskanie oferty dopasowanej do indywidualnych potrzeb (21 proc.) i otrzymywanie newsletterów oraz informacji handlowych (6 proc.). Ale jedna trzecia Polaków twierdzi, że żadne korzyści nie są w stanie ich nakłonić do podania dodatkowych danych osobowych, a co czwarta osoba nigdy nie udziela zgody na ich przetwarzanie w celach marketingowych.

Najchętniej konsumenci udostępniają swój adres e-mail (55 proc.), imię i nazwisko (27 proc.), płeć (10 proc.) oraz adres zamieszkania (2 proc.). Informacje, którymi pod żadnym warunkiem nie podzieliłoby się aż 85 proc. Polaków, to numer i seria dowodu osobistego (54 proc.) oraz PESEL (32 proc.). Tylko 2 proc. badanych jest gotowych udostępnić wszystkie dane, o jakie zostaną poproszeni.

— Takie informacje są cenne dla firm, ponieważ pozwalają im dotrzeć do istniejących lub potencjalnych klientów różnymi kanałami. Jednak dopiero połączenie danych adresowych i demograficznych z takimi, które mówią o zachowaniach konsumenckich, pozwala uzyskać prawdziwe benefity dla obu stron — mówi Rafał Latkowski, dyrektor analiz w Payback Polska.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jego zdaniem, w przypadku firm precyzyjne dotarcie do osób, które faktycznie mogą zakupić ich produkt, redukuje znacząco koszty komunikacji marketingowej. Umożliwia też przygotowanie lepszej oferty dla wybranych grup konsumentów zamiast takiej, która — bez precyzyjnego określenia odbiorców — byłaby dostępna dla wszystkich klientów.

— Z punktu widzenia konsumentów dzięki temu zmniejsza się liczba nieprzydatnych komunikatów, które nie znajdują się w ich kręgu zainteresowań lub możliwości. Klienci zyskują też lepszy dostęp do limitowanych ofert, pozwalających na zakup na atrakcyjnych warunkach — twierdzi Rafał Latkowski.

Niemal dwie trzecie ankietowanych Polaków jest zdania, że udostępnianie danych osobowych firmom może być niebezpieczne, a blisko co czwarty wierzy w zachowanie przez nie poufności. Największym zaufaniem w kwestii bezpieczeństwa danych osobowych respondenci darzą banki (61 proc.). Drugie miejsce zajmują urzędy administracji publicznej (24 proc.). To właśnie tym dwóm podmiotom i sklepom internetowym najczęściej udostępniane są dane osobowe. Większość uczestników badania Payback jest przekonana, że przekazuje swoje dane osobowe administratorowi, a 35 proc. twierdzi, że firmie, która o nie pyta. Natomiast 4 proc. respondentów nie wie, komu udostępnia personalia, i uważa tę wiedzę za zbędną. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane