Podzielę się danymi, jeśli dostanę zniżkę

Niemal połowa Polaków jest gotowa udostępnić firmom informacje o sobie, ale chce czegoś w zamian. Najczęściej liczy na zakup po korzystniejszej cenie.

Spora część konsumentów nie ma problemu z dzieleniem się danymi osobowymi — wynika z badania Payback Opinion Roll przeprowadzonego na grupie 1441 osób. Aż 45 proc. respondentów jest gotowych zrobić to w zamian za zniżki na zakupy, 41 proc. za gratisowe produkty, a 38 proc. za dodatkowe punkty lojalnościowe. W dalszej kolejności ankietowani wymieniali uzyskanie oferty dopasowanej do indywidualnych potrzeb (21 proc.) i otrzymywanie newsletterów oraz informacji handlowych (6 proc.). Ale jedna trzecia Polaków twierdzi, że żadne korzyści nie są w stanie ich nakłonić do podania dodatkowych danych osobowych, a co czwarta osoba nigdy nie udziela zgody na ich przetwarzanie w celach marketingowych.

Najchętniej konsumenci udostępniają swój adres e-mail (55 proc.), imię i nazwisko (27 proc.), płeć (10 proc.) oraz adres zamieszkania (2 proc.). Informacje, którymi pod żadnym warunkiem nie podzieliłoby się aż 85 proc. Polaków, to numer i seria dowodu osobistego (54 proc.) oraz PESEL (32 proc.). Tylko 2 proc. badanych jest gotowych udostępnić wszystkie dane, o jakie zostaną poproszeni.

— Takie informacje są cenne dla firm, ponieważ pozwalają im dotrzeć do istniejących lub potencjalnych klientów różnymi kanałami. Jednak dopiero połączenie danych adresowych i demograficznych z takimi, które mówią o zachowaniach konsumenckich, pozwala uzyskać prawdziwe benefity dla obu stron — mówi Rafał Latkowski, dyrektor analiz w Payback Polska.

Jego zdaniem, w przypadku firm precyzyjne dotarcie do osób, które faktycznie mogą zakupić ich produkt, redukuje znacząco koszty komunikacji marketingowej. Umożliwia też przygotowanie lepszej oferty dla wybranych grup konsumentów zamiast takiej, która — bez precyzyjnego określenia odbiorców — byłaby dostępna dla wszystkich klientów.

— Z punktu widzenia konsumentów dzięki temu zmniejsza się liczba nieprzydatnych komunikatów, które nie znajdują się w ich kręgu zainteresowań lub możliwości. Klienci zyskują też lepszy dostęp do limitowanych ofert, pozwalających na zakup na atrakcyjnych warunkach — twierdzi Rafał Latkowski.

Niemal dwie trzecie ankietowanych Polaków jest zdania, że udostępnianie danych osobowych firmom może być niebezpieczne, a blisko co czwarty wierzy w zachowanie przez nie poufności. Największym zaufaniem w kwestii bezpieczeństwa danych osobowych respondenci darzą banki (61 proc.). Drugie miejsce zajmują urzędy administracji publicznej (24 proc.). To właśnie tym dwóm podmiotom i sklepom internetowym najczęściej udostępniane są dane osobowe. Większość uczestników badania Payback jest przekonana, że przekazuje swoje dane osobowe administratorowi, a 35 proc. twierdzi, że firmie, która o nie pyta. Natomiast 4 proc. respondentów nie wie, komu udostępnia personalia, i uważa tę wiedzę za zbędną. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Podzielę się danymi, jeśli dostanę zniżkę