Pogarsza się kondycja e-sklepów

opublikowano: 15-12-2019, 22:00

Przedsiębiorcy sprzedający swoje towary i usługi przez internet narzekają na sytuację finansową. Ich zadłużenie rośnie.

Czas przed świętami Bożego Narodzenia to dla handlu żniwa. Korzystają na tym również sklepy internetowe. To m.in. dzięki świątecznej gorączce zakupów rynek e-commerce w 2019 r. osiągnie wartość ok. 50 mld zł. Pomimo tego kondycja finansowa sklepów internetowych nie prezentuje się najlepiej — wynika z danych BIG InfoMonitora i Biura Informacji Kredytowej (BIK). Na koniec trzeciego kwartału 2019 r. niespłacone zobowiązania wobec kontrahentów i banków miało 4277 e-sklepów, co oznacza, że od początku roku przybyło ich blisko 1,2 tys. W stosunku do wszystkich firm z branży odsetek podmiotów z zaległościami wynosi 4,9 proc. Na koniec zeszłego roku było to 4,2 proc.

— To wciąż mniej niż średnia dla polskiej gospodarki, która kształtuje się na poziomie 6,2 proc., ale niestety branża szybko nadrabia dystans. Prognozy ekspertów, według których ten rynek osiągnie dojrzałość dopiero około 2030 r., kuszą do podejmowania ryzyka wielu nowych graczy. Niestety, nie każdemu się udaje, dlatego dostawcy powinni być ostrożni — przestrzega Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Łączne zaległości e-sklepów wobec banków i partnerów biznesowych, czyli płatności przeterminowane o minimum 30 dni i na co najmniej 500 zł, to w sumie 230,6 mln zł. Oznacza to, że od stycznia 2019 r. pojawiło się ponad 78 mln zł nowych długów. Szybciej przybywa zadłużenia pozakredytowego. Generalnie blisko trzy czwarte podmiotów na rynku znajduje się w słabej kondycji finansowej, z czego 7,5 proc. w bardzo słabej. To o połowę więcej niż rok wcześniej. Tymczasem liczba e-sklepów szybko rośnie. Obecnie funkcjonuje ich 31,7 tys., a w ostatnich dwunastu miesiącach przybyło ich 2,8 tys. Zła kondycja finansowa oraz zadłużenie zmuszają jednak niektórych do zamknięcia działalności. Bisnode Polska wskazuje, że przyrost o 2789 sklepów to wynik zarejestrowania 5013 nowych sklepów internetowych przy jednoczesnym wykreśleniu 2224 działalności. Problemy dotykają zazwyczaj mniejsze sklepy, powstające bez odpowiedniego przygotowania.

— Rynek jest dziś bardzo wymagający, zarówno ze względu na dużą konkurencję, jak i rosnące oczekiwania klientów — podkreśla Sławomir Grzelczak.

Jakie są kluczowe czynniki przy wyborze sklepu internetowego? Konsumenci podkreślają znaczenie nie tylko atrakcyjnej ceny, ale także szybkiej i taniej dostawy oraz pozytywnych doświadczeń z danym sklepem — podaje e-Commerce Polska.

Promuje to większych graczy, którzy mają odpowiednie doświadczenie w obsłudze klienta. A ci oczekują od sklepów online wygody. I tak np. ponad połowa kupujących wymienia możliwość darmowego odesłania produktów kurierem (door-to-door) jako czynnik zachęcający do skorzystania z oferty danego sklepu.

— Ciekawą możliwością dla mniejszych i początkujących sprzedawców jest prowadzenie działalności za pomocą takich platform, jak Allegro czy Amazon — uważa Sławomir Grzelczak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane