Polacy nie zsiadają z rowerów nawet zimą

DI, KG
opublikowano: 2022-01-14 13:30

Grupa Romet zbadała zwyczaje Polaków dotyczące jazdy na rowerze. 23 proc. ankietowanych przyznało, że korzysta z jednośladów także zimą. Stawiają czoła niesprzyjającym warunkom pogodowym, kupując bieliznę termoaktywną i stosując maści rozgrzewające. Niektórzy przygotowują organizm do sezonu także... zimnymi prysznicami i morsowaniem.

Boczne drogi:
Boczne drogi:
Warto założyć zimowe opony wyposażone w kolce zapewniające dodatkową przyczepność na oblodzonych i zaśnieżonych drogach. Przydadzą się też dodatkowe błotniki dla ochrony przed wodą czy błotem pośniegowym.
Grupa Romet

Polski producent rowerów zainteresował się preferencjami rodaków odnośnie do jazdy na jednośladach. Okazuje się, że 65 proc. ankietowanych na zlecenie Rometu robi to tylko w ciepłych miesiącach, 15 proc. przez cały rok, a zaledwie 8 proc. wyłącznie zimą. Przeszkodą dla rowerzystów są przede wszystkim wymagające warunki atmosferyczne i drogowe, choć niektórzy byliby skłonni zmienić zdanie – Grzegorz Grzyb, wiceprezes Rometu, twierdzi, że widać wzrost zainteresowania Polaków rowerami elektrycznymi i typu gravel, a także wyposażeniem i akcesoriami do zimowego bikepackingu (turystyka rowerowa z lekkim bagażem): sakwami podsiodłowymi, na ramę i lekkimi plecako-bukłakami.

Zimno, wiatr i śnieg

Bikepacking:
Bikepacking:
Zapaleni rowerzyści nie rezygnują w zimie z tej formy turystyki, tym bardziej że dostępne są przydatne o tej porze roku akcesoria.
Grupa Romet

Głównym powodem niechęci do jazdy na rowerze w najchłodniejszej porze roku są czynniki atmosferyczne: niska temperatura, wiatr i padający śnieg (68 proc. odpowiedzi). Druga przyczyna to trudne warunki drogowe: oblodzenia i zalegający na trasach rowerowych śnieg (55 proc.). Ankietowani wskazywali również na zwiększone prawdopodobieństwo wypadku (39 proc.), szybko zapadający zmrok (35 proc.) i zwiększone prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji (26 proc.). Przeszkodą jest też brak wyposażenia – 24 proc. rowerzystów nie ma odzieży dostosowanej do zimowej jazdy, 21 proc. osprzętu rowerowego (specjalnych opon czy mocniejszego oświetlenia), a 16 proc. odpowiedniego roweru. Niewielu ankietowanych (13 proc.) wskazało na smog jako istotną przeszkodę do zimowej jazdy.

Prawie połowa (48 proc.) rowerzystów nie wyobraża sobie, że mogłaby zacząć jeździć na rowerze w sezonie zimowym. Spośród pozostałej grupy 15 proc. byłoby skłonnych do rozpoczęcia tej aktywności przy lepszych warunkach atmosferycznych i wyższej temperaturze. Na drugim miejscu wskazywano dobrze przygotowany do warunków rower (11 proc.), a podium zamyka lepsza infrastruktura rowerowa, czyli dobrze oświetlone i odśnieżane ścieżki rowerowe (5 proc.).

– Obserwując zachowania klientów i branżę w Polsce od wielu lat, możemy bez wahania stwierdzić, że sezon rowerowy zdecydowanie się wydłużył, nie tylko ze względu na łagodniejsze warunki pogodowe, lecz także coraz nowocześniejsze i bardziej przystosowane do zróżnicowanych sytuacji drogowych rowery elektryczne i gravele. Choć nie potrafimy jeszcze zmieniać pogody, jest kilka sposobów, by również zimą korzystać z roweru, zwłaszcza że aktywność fizyczna pomaga budować odporność organizmu. Aby było to dla nas zdrowe i bezpieczne, należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu zarówno siebie i roweru – komentuje Grzegorz Grzyb.

Sprzęt, odzież i prędkość

Dwa kółka przez cały rok:
Dwa kółka przez cały rok:
Zdaniem producenta jednośladów sezon rowerowy w naszym kraju zdecydowanie się wydłużył nie tylko ze względu na łagodniejsze warunki pogodowe, lecz także coraz nowocześniejsze i bardziej przystosowane do zróżnicowanych sytuacji drogowych rowery.
Grupa Romet

Jeśli jeździmy głównie w mieście po odśnieżanych trasach, możemy założyć, że sprawdzi się ten sam rower i ogumienie, którego używamy w innych porach roku, a najwięcej uwagi powinniśmy poświęcić odzieży do zimowej jazdy – uważa wiceprezes Rometu. Coraz większym zainteresowaniem – również w sezonie jesienno-zimowym – cieszą się rowery elektryczne, które zapewniają wsparcie podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych. Istotne też będzie dodatkowe oświetlenie i odblaski, byśmy byli dobrze widoczni na słabiej oświetlonych ulicach w szybko zapadającym zmroku.

– Jeśli jednak poruszać się będziemy głównie po oblodzonych bocznych drogach i nawierzchniach szutrowych, doradzałbym zainteresowanie się uniwersalnymi rowerami typu gravel, łączącymi szybkość klasycznej szosówki z komfortem jazdy niezależnie od terenu. Warto także założyć zimowe opony wyposażone w kolce zapewniające dodatkową przyczepność na oblodzonych i zaśnieżonych drogach. Na pewno przydadzą się też dodatkowe błotniki dla ochrony przed wodą czy błotem pośniegowym. Przede wszystkim, podobnie jak podczas jazdy samochodem, trzeba jednak pamiętać o dostosowaniu prędkości jazdy do warunków na drodze – podkreśla Grzegorz Grzyb.

Większość rowerzystów przygotowuje się do jazdy zimą. Ankietowani wymieniali kolejno: śledzenie prognoz pogodowych (58 proc.), założenie odpowiedniej odzieży (53 proc.) oraz dostosowanie prędkości i techniki jazdy do warunków na drodze (51 proc.). Nieco mniej uwagi poświęcają sprzętowi – 29 proc. badanych przygotowuje rower do jazdy zimą wymieniając opony, smarując części ruchome i montując dodatkowe oświetlenie. Niewiele mniej, bo 23 proc., przed sezonem zimowym oddaje rower na dodatkowy przegląd. Co ciekawe, 5 proc. ankietowanych przygotowuje do sezonu także organizm, np. przez zimne prysznice czy morsowanie.

Ogólnopolskie badanie CAWI (Computer Assisted Web Interview) zostało przeprowadzone na panelu Ariadna 04-05 grudnia 2021 r. przez Publicis Data Science dla Grupy Romet. Wzięło w nim udział 1029 osób.