Polak w pracy: nadzieje na podwyżkę i niechęć do AI

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2025-11-27 12:22

Niemal połowa polskich pracowników chce w ciągu roku ubiegać się o podwyżkę - wynika z globalnego badania przeprowadzonego przez PwC. Z wdrażaniem narzędzi AI idzie nam gorzej - jesteśmy poniżej globalnej średniej.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W pracy jest nieźle, ale nas, Polaków, to niespecjalnie cieszy i chcemy więcej - to jeden z wniosków z przeprowadzonego przez PwC na próbie prawie 50 tys. pracowników z sześciu kontynentów badania "Global Workforce Hope and Fears".

Polski brak optymizmu

Prawie 30 proc. badanych Polaków chce w ciągu najbliższego roku zmienić pracodawcę, co jest wynikiem o 5 pkt. proc. wyższym niż globalna średnia.

- Z badania wynika, że polscy pracownicy są w dobrej sytuacji finansowej, są w stanie regularnie oszczędzać i coraz częściej korzystają z narzędzi AI. Jednocześnie tylko 47 proc. z nas wyraża optymizm względem swojej przyszłości w obecnym miejscu pracy – to 6 pkt proc. mniej niż wynosi globalna średnia. Trudno wskazać jednoznaczną przyczynę tego stanu rzeczy. Może nią być niski poziom zaufania do bezpośrednich przełożonych. Tylko 39 proc. polskich pracowników stwierdziło, że szef dba o ich dobrostan psychiczny, względem 52 proc. globalnie - wylicza Katarzyna Komorowska, partnerka i liderka zespołu people & organization w PwC Polska.

Jednocześnie 61 proc. polskich pracowników czuje się pewnie w swoim miejscu pracy, czyli nie obawia się zwolnienia w ciągu najbliższego roku, a 45 proc. w tym czasie zamierza ubiegać się o podwyżkę. W obu przypadkach to wyniki wyraźnie wyższy od globalnej średniej.

Nieufni wobec AI

Jest jednak kategoria, w której polscy pracownicy wypadają gorzej niż globalna średnia. To nastawienie do sztucznej inteligencji i tempo wdrażania narzędzi AI w pracy.

Globalnie 54 proc. pracowników ankietowanych przez PwC przyznaje, że korzystało w ciągu ostatniego roku z narzędzi generatywnych przy wykonywaniu zadań służbowych. Prawie dwie trzecie z nich uważa, że wykorzystanie takich narzędzi polepszyło jakość pracy.

Jak na tym tle wypada Polska? Według danych PwC w naszym kraju wdrażanie AI w firmach przebiega wolniej od globalnej średniej. W ciągu ostatniego roku 9 proc. pracowników korzystało z generatywnej AI codziennie wobec 14 proc. w całej grupie badanych krajów. Jakąkolwiek styczność z generatywnymi narzędziami miało 45 proc. pracowników, podczas gdy globalna średnia to 54 proc.

- AI jest już z nami, ale w naszym kraju jakby było jej mniej niż globalnie. Owszem, 45 proc. pracowników w Polsce mówi, że korzystało w ciągu ostatniego roku z narzędzi generatywnej AI, ale to mniej od odsetka badanych na świecie. Polskie firmy powinny więc inwestować w zwiększenie umiejętności korzystania z technologii. Bez tego będziemy tracić przewagę konkurencyjną - uważa Katarzyna Komorowska.

Sztuczna inteligencja pobudza kreatywność

W kwestii oceny efektywności narzędzi AI Polacy nie różnią się od globalnej średniej. Co ciekawe, menedżerowie i szefowie z reguły wyżej cenią takie narzędzia niż szeregowi pracownicy i częściej je wdrażają.

- Mimo że wciąż relatywnie niewielki odsetek pracowników używa AI do celów zawodowych, to pozytywne efekty są coraz bardziej widoczne. Ponad 60 proc. ankietowanych polskich pracowników wskazuje, że dzięki regularnemu korzystaniu ze sztucznej inteligencji wzrosła ich kreatywność, jakość ich pracy, produktywność i że narzędzia pozwoliły im na oszczędność czasu - mówi Jakub Borowiec, partner i lider zespołu analytics & AI w PwC Polska.