Czytasz dzięki

Połowa kanadyjskich firm straciła ponad 20 proc. przychodów

  • PAP
opublikowano: 30-04-2020, 05:57

Kanadyjska gospodarka gwałtownie zmieniła się w marcu w związku z COVID-19, ponad połowa firm odnotowała spadek przychodów o jedną piątą lub więcej – wynika z opublikowanych w środę danych kanadyjskiego urzędu statystycznego.

32,3 proc. firm informowało o 40 proc. spadku przychodów – lub wyższym - w pierwszym kwartale br. w porównaniu do pierwszego kwartałem ub.r.

O spadku przychodów między 20 a 40 proc informowało 21,2 proc. firm. Dane pochodzą z partnerskiego programu Statistics Canada i Canadian Chamber of Commerce (Kanadyjska Izba Handlowa), która udostępniła bazy danych o członkach Izby. Statystycy przeprowadzili w kwietniu sondaż wśród ponad 12,6 tys. firm.

Sektory najciężej dotknięte ograniczeniami prowadzenia biznesu i spadkiem przychodów o ponad 20 proc. to restauracje i hotele (72,6 proc.), sektor rozrywki, wypoczynku i szeroko rozumiana sztuka (66,7 proc.) oraz sprzedaż detaliczna (60,3 proc.). Były jednak firmy, które wskazywały brak zmian lub nawet wzrost przychodów: informowało o tym ponad 40 proc. firm działających w rolnictwie, leśnictwie, rybołówstwie, polowaniach, a także usługodawcy tacy jak dostawcy wody, gazu i elektryczności.

Statistics Canada zauważa, że firmy zmieniają swój sposób działania, a prawie trzy czwarte informowało o negatywnych skutkach obowiązku zachowywania odległości. Ponad 45 proc. firm postanowiło więc dodać nowe formy komunikowania się z klientami, zaś ponad 38 proc. informowało o zwiększonym wykorzystaniu wirtualnych kontaktów wewnątrz firmy.

Prawie 48 proc. informowało, że na koniec marca 10 proc. lub więcej pracowników wykonywało swą pracę zdalnie, podczas gdy na koniec lutego o takim zakresie pracy zdalnej informowało nieco ponad 20 proc. firm.

28,6 proc. firm zwróciło się do banków z prośbą o kredyt na pokrycie kosztów operacyjnych, banki zaakceptowały wnioski trzech czwartych wnioskodawców. Jedna piąta firm poprosiła o przełożenie płatności czynszu za wynajmowany lokal.

Według danych za marzec, 1,3 mln Kanadyjczyków straciło pracę, a 2,1 mln miało zredukowane godziny pracy.

Rząd federalny uruchamiał w ostatnich tygodniach wiele programów pomocowych. W poniedziałek rozpoczęło się przyjmowanie wniosków od firm o wypłatę dotacji do wynagrodzeń, pokrywających 75 proc. pensji pracowników.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Uruchomiono program pomocy dla małych firm, który pozwoli zmniejszyć czynsze o 75 proc oraz oferuje nieoprocentowany kredyt dla małych firm, z którego część może zostać umorzona. 6 kwietnia zaczęło się przyjmowanie wniosków, a kilka dni później wypłaty bezpośredniej pomocy dla Kanadyjczyków w wysokości 2 tys. CAD na cztery tygodnie, jeśli ktoś stracił źródło dochodów lub jego zarobki spadły poniżej 1 tys. CAD miesięcznie, program jest również dla osób prowadzących działalność gospodarczą.

Według danych ze środy o pomoc zwróciło się 7,26 mln osób, a wypłacono 25,63 mld CAD.

Pracownica opieki społecznej, z którą rozmawiała PAP, zauważyła, że są osoby traktujące rządowe wsparcie jak nagły przypływ gotówki na zakupy w internecie. Ale też, jak zauważyli przedstawiciele firm doradczych w rozmowie z publicznym nadawcą CBC, wzrosła liczba osób chcących uporządkować swoje problemy finansowe.

Jak informują media, wiele osób mniej wydaje na żywność, ponieważ nie korzysta z restauracji, choć rachunki za zakupy żywności do domu są wyższe. Kanadyjczycy gotują, pieką i dokumentują to w mediach społecznościowych. Mniejsze są wydatki na benzynę ze względu na pracę w domu.

Największy kanadyjski bank, RBC stworzył bazujący na własnych danych monitoring wydatków konsumenckich. Spadek wydatków opłaconych kartami kredytowymi w ostatnim tygodniu marca br. był o 60 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

„12 marca zapisze się w historii jako punkt zwrotny w kanadyjskich wydatkach detalicznych. Tego dnia Kanadyjczycy wydali o 13 proc. więcej niż rok wcześniej, głównie na zakupy żywnościowe ” - podsumował RBC.

12 i 13 marca br. na Twitterze w Kanadzie popularne były hasztagi #ToiletPaperApocalipse, gdy zabrało papieru toaletowego, oraz #panicbuying”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane