W wyniku kłopotów finansowych producenta, limuzyny Jaguara przeszły w ręce hinduskiej Tata Motors. Chińczycy w takich samych okolicznościach przejęli osobowe Volvo. W branży rowerowej podobny ruch wykonuje właśnie Kross. Spółka z Przasnysza kupiła od syndyka aktywa upadłej holenderskiej spółki Multicycle.
— Ta marka to taki rowerowy Rolls- Royce. W Holandii jest w trójce najwyżej ocenianych jakościowo producentów, a przeciętna cena roweru jest tam najwyższa w Europie. Multicycle sprzedawało kilka tysięcy rowerów rocznie, głównie elektrycznych, ale ich przeciętna cena była kilkakrotnie wyższa od średniej ceny naszych rowerów — informuje Jacek Zieziulewicz, wiceprezes Krossa.
Kross przejął markę, znajdujące się w magazynie elementy do produkcji, gotowe już rowery, technologię napędu elektrycznego oraz… siedzibę holenderskiego bankruta.
— Prezesem zostanie Polak, ale złożyliśmy już propozycje pracy 20 osobom, które wcześniej pracowały w Multicycle. W Holandii pozostanie marketing, sprzedaż i produkcja — deklaruje Jacek Zieziulewicz.
Tym samym w Holandii powstanie pierwszy zagraniczny zakład produkcyjny Krossa. Dotychczas polska firma otwierała za granicą jedynie spółki dystrybucyjne.
Miejsce produkcji luksusowej marki ma jednak znaczenie. Kross nie ukrywa, że zatrudnienie w Holandii będzie mniejsze niż wcześniej. Przed upadłością Multicycle zatrudniało około 50 osób. Teraz część działalności trafi do Polski. Chodzi o projektowanie (zostanie podzielone na Holandię i Polskę) oraz centralizację zakupów, wynikającą ze skali działalności Krossa. Firma produkuje około 300 tys. rowerów rocznie. Eksportuje je do ponad 40 krajów. Jacek Zieziulewicz uważa, że z powrotem Multicycle na rynek nie będzie problemów.
— Upadek firmy był niespodziewany i o ile się dobrze orientujemy, wynikał z konfliktu o finansowanie prac nad napędem elektrycznym. Prezes i inwestor finansowy mieli odmienne koncepcje, a obaj mieli po około połowie udziałów. Sama percepcja marki na rynku holenderskim jest bardzo wysoka. Osobiście odwiedziłem kilkanaście tamtejszych punktów sprzedaży i mogę stwierdzić, że oczekiwanie na powrót Multicycle na rynek jest bardzo duże — mówi Jacek Zieziulewicz.
27 Od tylu lat firma Kross produkuje rowery.
