Polska Wschodnia: pieniądze dla MŚP na zagraniczny rozwój

Materiał przygotowany we współpracy z PARP
opublikowano: 08-07-2018, 22:00

Choć większość małych i średnich firm działa na rynkach lokalnych lub krajowym, to coraz częściej ich właściciele zastanawiają się, czy odpowiednią formą rozwoju byłby dla nich eksport.

Choć większość małych i średnich firm działa na rynkach lokalnych lub krajowym, to coraz częściej ich właściciele zastanawiają się, czy odpowiednią formą rozwoju byłby dla nich eksport. Specjalnie dla przedsiębiorstw z Polski Wschodniej, które chcą eksportować, realizowany jest unijny program Internacjonalizacja MŚP. Z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wynika, że eksporterami jest niespełna 5 proc. mikrofirm i około 30 proc. małych przedsiębiorstw. W przypadku firm średnich wynik jest lepszy, bo za granicą produkty i usługi sprzedaje cztery na 10 takich przedsiębiorstw.

— Ekspansja zagraniczna to w niektórych branżach jedyna droga do rozwoju. Jednak w przypadku małych przedsiębiorstw barierą w jej rozpoczęciu jest brak doświadczenia oraz pieniędzy pozwalających na wyjście z ofertą za granicę. Z tą świadomością tworzono założenia działania 1.2 Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, w tym programu Internacjonalizacja MŚP. Zostały tak skonstruowane, by jak najbardziej efektywnie pomóc firmom z tego regionu. Mogą dostać dofinasowanie kosztów usług doradczych przy tworzeniu i wdrożeniu nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności, jak i kosztów udziału w targach, wystawach i misjach gospodarczych— mówi Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

W tym roku w konkursie do rozdysponowania jest 100 mln zł. Dofinansowanie dla konkretnej firmy jest związane z tym, na jakich rynkach chce ona spróbować swoich sił. Przedsiębiorcy, którzy przedstawią strategię ekspansji na nowe rynki z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii, mogą otrzymać dofinansowanie w wysokości 550 tys. zł. Jeśli zainteresują się także innymi krajami, mogą liczyć nawet na 800 tys. zł. Co ważne, na usługi doradcze można otrzymać maksymalnie 30 tys. zł oraz 100 tys. zł na koszty zakupu oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych.

Maksymalny udział dofinansowania wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowanych. W konkursie określone są warunki, które musi spełnić firma: siedziba na terenie jednego z pięciu województw Polski Wschodniej i zamknięcie przynajmniej jednego pełnego roku obrotowego przychodami ze sprzedaży w wysokości co najmniej 200 tys. zł. Jeśli firma działa wiele lat, to takie przychody powinna wykazać w jednym z trzech ostatnich okresów rozliczeniowych. Co ważne, ma posiadać produkt, który ma potencjał do internacjonalizacji. Składając wniosek o dofinansowanie, przedsiębiorca musi mieć już opracowany model biznesowy (strategię biznesową) dotyczący wejścia na nowy zagraniczny rynek. Koszt tego planu, o ile został przygotowany przez zewnętrznych doradców, i to nie wcześniej, niż pół roku przed złożeniem wniosku może stanowić koszt kwalifikowalny w ramach projektu. Firma zewnętrzna doradcza musi być jednak wybrana zgodnie z zasadą konkurencyjności. 30 lipca rozpocznie się nabór wniosków w II rundzie konkursu.

Dofinansowywane są koszty:

  • usług doradczych związanych z opracowaniem nowego modelu biznesowego (maksymalnie 30 tys. zł) oraz usług doradczych związanych z przygotowaniem do jego wdrożenia
  • materiałów reklamowych i promocyjnych, szkoleń, dostępu do specjalistycznych baz danych i źródeł informacji, tłumaczeń, badań i testów produktów przeznaczonych do internacjonalizacji, projektów procesów technologicznych lub logistycznych, związanych z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego
  • udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych (maksymalnie 49 proc. kosztów kwalifikowanych)
  • oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych, w związku z przygotowaniem firmy do internacjonalizacji działalności (maksymalnie 100 tys. zł).

— Konkurs prowadzony jest od kilku lat. W tym roku, na podstawie doświadczeń, wprowadzono do niego zmiany. Pierwsza dotyczy wysokości dofinansowania, zwiększono ją w porównaniu z poprzednimi edycjami. Kolejne modyfikacje są związane z procedurą składania i oceniania wniosków. Ocenę podzielono na dwa etapy. W I etapie sprawdza się, czy wnioskodawca i projekt spełniają tzw. warunki dostępowe określone dla działania. Przy czym liczba kryteriów oceny została zmniejszona do sześciu z czternastu w 2017 r. — tłumaczy Arkadiusz Dewódzki.

Dodaje on, że etap II to ocena zaplanowanych w projekcie działań związanych z internacjonalizacją ze względu na racjonalność, wykonalność i skuteczności. Ważne jest także to, że przedsiębiorcy mogą poprawić wniosek o dofinansowanie w trakcie trwania II etapu oceny projektu.

 

Ważne informacje

Nabór wniosków: 30 lipca–4 września 2018 r.

Szczegółowe informacje na temat zasad wyboru projektów oraz przeprowadzania konkursu znajdują się na stronie:https://popw.parp.gov. pl/dzialanie-1-2-internacjonalizacja-msp/dzialanie-1-2-internacjonalizacja-msp

Pytania można przesyłać za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego na stronie poddziałania.

Wyjaśnień dotyczących konkursu udziela również Informatorium PARP, odpowiadając na zapytania kierowane na adres poczty elektronicznej: info@parp.gov.pl oraz telefonicznie pod numerami 22 574-07-07 lub 0-801-332-202.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany we współpracy z PARP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Polska Wschodnia: pieniądze dla MŚP na zagraniczny rozwój