W 2024 r. europejski sektor leasingowy zwiększył wartość nowych umów o 3,1 proc. Osiągnęła ona w sumie 454 mld EUR – wynika z raportu Leaseeurope, europejskiej organizacji branżowej. Pod względem wielkości rynku pierwsze miejsce zajmuje Wielka Brytania. Potem są Niemcy, Francja i Włochy.
Polska znacznie powyżej europejskiej średniej
Polska zajęła piątą pozycję. Możemy się jednak pochwalić najwyższym w Europie wskaźnikiem wykorzystania leasingu w finansowaniu inwestycji przedsiębiorstw. Według Leaseurope aż 44 proc. nakładów firm na sprzęt, maszyny i pojazdy jest finansowane za pomocą leasingu. W Wielkiej Brytanii wskaźnik ten wynosi 43 proc., w Niemczech 28 proc. Średnia dla całej Europy to 28 proc.
Region Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), obejmujący m.in. Polskę, Czechy, Węgry i Słowację, był w minionym roku najszybciej rozwijającym się obszarem leasingowym w Europie. Tempo wzrostu finansowania inwestycji przekroczyło 10 proc., podczas gdy duże rynki – jak Niemcy czy Włochy – odnotowały spadki.
Polska odpowiada w naszej części kontynentu za największą część finansowania udzielanego przedsiębiorcom. W minionym roku sektor leasingowy nad Wisłą wzrósł o 10,4 proc. Wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł. W tym roku wzrost może nieco wyhamować.
Leasing będzie rósł wolniej
- Szacujemy, że rynek zwiększy się o 6 proc., a to by oznaczało to, że w całym roku osiągnie wartość około 116,6 mld zł. Mniejszy niż wcześniej prognozowaliśmy wzrost jest wynikiem sporej niepewności geopolitycznej, ale także opóźnień inwestycji infrastrukturalnych – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu (ZPL).
Kluczowe znaczenie dla dynamiki rynku będzie miało tempo uruchamiania pieniędzy unijnych, stabilizacja stóp procentowych oraz rozwój inwestycji prywatnych.
Główną siłą napędową europejskiego rynku jest leasing pojazdów zarówno w Polsce, jak też całej Europie. W Europie odpowiadał za ok. 75 proc. wszystkich nowych umów. Wartość finansowania samochodów osobowych wzrosła o 4,4 proc., a pojazdów dostawczych i ciężarowych o 5,7 proc. Rośnie też udział pojazdów nisko- i zeroemisyjnych - co czwarty samochód finansowany w 2024 r. przez firmy leasingowe w Europie był elektryczny (BEV).