Polskie miasta chcą być bardziej zielone

opublikowano: 07-11-2014, 00:00

W tegorocznym konkursie Eco-Miasto największa konkurencja była w kategorii gospodarki odpadami.

Miasta odpowiadają za około 78 proc. emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego wspieranie i promowanie działań podejmowanych przez gminy miejskie jest bardzo istotne dla realizacji proekologicznych celów kraju — mówił Pierre Buhler, ambasador Francji w Polsce.

W ramach konkursu Eco Miasto 2014 najwięcej gmin zgłosiło się w kategorii gospodarowania odpadami. Tu też wręczono najwięcej wyróżnień. Od lewej: Rafał Woźnicki, zastępca dyrektora wydziału gospodarki komunalnej w Toruniu, Maciej Grabowski, minister środowiska, Grzegorz Nakonieczny, wiceprezydent Puław, Pierre Buhler, ambasador Francji w Polsce, Grzegorz Mickiewicz, wiceburmistrz Wołomina, i Piotr Jędrusik, naczelnik wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w Dąbrowie Górniczej.
Zobacz więcej

GMINY NA MEDAL:

W ramach konkursu Eco Miasto 2014 najwięcej gmin zgłosiło się w kategorii gospodarowania odpadami. Tu też wręczono najwięcej wyróżnień. Od lewej: Rafał Woźnicki, zastępca dyrektora wydziału gospodarki komunalnej w Toruniu, Maciej Grabowski, minister środowiska, Grzegorz Nakonieczny, wiceprezydent Puław, Pierre Buhler, ambasador Francji w Polsce, Grzegorz Mickiewicz, wiceburmistrz Wołomina, i Piotr Jędrusik, naczelnik wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w Dąbrowie Górniczej. [FOT. S. ŁASZEWSKI]

4 listopada odbyło się spotkanie prezentujące laureatów tegorocznego konkursu Eco-Miasto. To druga edycja plebiscytu organizowanego przez francuską ambasadę, który ma na celu wymianę dobrych praktyk i nagrodzenie tych najlepszych. W 2014 r. do konkursu zgłosiły się 24 gminy.

Miasta wybierały wśród trzech kategorii: gospodarka odpadami, efektywność energetyczna i mobilność zrównoważona [transport — red.], ale pięć zgłosiło się do więcej niż jednej. Wybierano po dwóch zwycięzców w każdej kategorii, przy czym nagradzano jedną gminę z liczbą mieszkańców poniżej i jedną powyżej 100 tys. Największy wybór projektów miało jury oceniające działania z zakresu gospodarowania odpadami, gdzie zgłoszono

16 przedsięwzięć. Oceniający w tej kategorii nagrodzili Kraków, m.in. za zapobieganie powstawaniu odpadów i dzielenie się z innymi gminami doświadczeniem w zakresie budowy i działania jednego z pierwszych w kraju punktów selektywnej zbiórki odpadów. Jury doceniło też Puławy — za kompleksowe podejście do gospodarki odpadami komunalnymi, dobre wskaźniki odzysku i podejmowanie innowatorskich działań edukacyjnych.

W kategorii efektywności energetycznej budynków konkurencja była już mniejsza, startowało w niej 8 miast. Wygrały Gdańsk i Nowy Dwór Mazowiecki. W pomorskiej gminie jury spodobało się zarówno inwestycje w nowe, efektywne energetycznie budynki, jak ogrzewane pompami ciepła Europejskie Centrum Solidarności, ale również renowacje przeprowadzone w tych starszych, jak rewitalizacja przestrzeni zabytkowych obiektów fortu Góry Gradowej. Nowy Dwór Mazowiecki doceniono za budowę nowej hali sportowej, a także wsparcie prywatnych właścicieli domów.

— Spośród kilku ciekawych prezentacji w tym roku przedstawiona przez Gdańsk była najbardziej spójna. Miasto interesująco pokazało swoją strategię, plany i zrealizowane projekty. Należy zwrócić uwagę, że formularz zgłoszeniowy poruszał wiele aspektów związanych z rozwojem efektywności energetycznej budynków i pokazał, że coraz więcej samorządowców ma dużą wiedzę na temat takich projektów i możliwości ich finansowania — mówi Zbigniew Szpak, prezes zarządu Krajowej Agencji Poszanowania Energii.

Jego zdaniem największym wyzwaniem kolejnej edycji konkursu jest dotarcie do mniejszych miast poniżej 100 tys. mieszkańców, które nie były wystarczająco dobrze reprezentowane w tegorocznym plebiscycie. Spośród 7 gmin, które zgłosiły się do kategorii mobilności zrównoważonej, oceniającym najbardziej przypadły do gustu działania w Lublinie i Malborku.

W pierwszym z miast pochwalono m.in. system roweru publicznego i udział pojazdów hybrydowych w transporcie publicznym (duża część z nich to trolejbusy). Malbork również postawił na rowery, co spodobało się jury. Miasto nagrodzono za szeroki zakres działań w zakresie transportu, w tym wdrażanie systemu B+R (bike and ride), a także plany budowy wiat i garaży dla rowerów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu