
Opracowywany przez instytut gospodarczy GfK wskaźnik zaufania konsumentów z Wielkiej Brytanii w oszacowaniu na maj 2023 r. odnotował czwarty z rzędu wzrost choć pozostaje nadal w ujemnym terytorium. Wartość wskaźnika zwiększyła się do -27 pkt z -30 pkt w kwietniu osiągając najwyższą wartość od piętnastu miesięcy, czyli lutego 2022 r.
Najniższy w historii odczyt odnotowano we wrześniu 2022 r. na poziomie zaledwie -49 pkt.
Wszystkie miary w górę
GfK podkreśla, że poprawiły się wszystkie miary nastrojów konsumentów, a ogólna trajektoria wskaźnika wskazuje, że konsumenci mają lepszy i bardziej pozytywny obraz swojej sytuacji finansowej. Instytut podkreśla przy tym, że choć konsumenci wydają się „pogodzeni” z pozostającą w dwucyfrowych obszarach inflacją, będzie ona jednak nadal ciążyć na sentymencie, ale raczej z tendencją do słabnięcia wpływu.
Indeks ocen gospodarczych w najbliższych 12 miesięcy, wzrósł do -30 z -34 pkt w kwietniu, podczas gdy wskaźnik oceniający odczucia dotyczące finansów osobistych poprawił się o pięć punktów do -8 pkt.
Optymistyczne perspektywy
O poprawie perspektyw może świadczyć wzrost subindeksu oceniającego skłonność kupujących do dokonywania kosztownych zakupów. Zmianie nie uległ za to subindeks skłonności do oszczędzania co sugeruje, że konsumenci nie ograniczają się za nadto z wydatkami.
W marcu inflacja w brytyjskiej gospodarce, drugiej pod względem wielkości w Europie wyniosła 10,1 proc., a koszty związane z żywnością i napojami były najwyższe od 1977 r.
