Porsche zanotowało silny spadek dostaw w Chinach

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-07-09 17:31

Niemiecki producent samochodów sportowych Porsche ogłosił we wtorek, że globalne dostawy pojazdów spadły o 7 proc. w pierwszej połowie roku w porównaniu do tego samego okresu w 2023 r., głównie z powodu 33 proc. spadku w zestawieniu rok do roku w Chinach – podaje agencja Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Porsche, będące w większości własnością Volkswagena, jest silnie narażone na napięcia taryfowe między UE a Chinami, przy czym dostawy do Chin stanowią prawie 20 proc. globalnych dostaw.

Analitycy zwracają uwagę na słabość na europejskim rynku samochodowym, wskazując, że rynek zrozumiale martwi się o osłabienie cen w Chinach i perspektywę konieczności płacenia odszkodowań dealerom. Ogółem Porsche dostarczyło 155,945 samochodów na całym świecie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku.

W Ameryce Północnej dostawy Porsche spadły o 6 proc. w zestawieniu rok do roku. Tymczasem na rodzimym rynku Porsche w Niemczech dostawy wzrosły o 22 proc. do 20,811 pojazdów.

Chińskie cła odwetowe zagrożeniem dla Porsche

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej ostrzegają przed nowymi cłami, które mogą poważnie wpłynąć na konkurencyjność ich pojazdów na chińskim rynku. Obawy te pojawiają się w momencie, gdy europejscy producenci już teraz zmagają się z trudnościami w rywalizacji z rosnącą liczbą krajowych konkurentów w segmencie pojazdów elektrycznych. Szczególnie narażone są niemieckie firmy, ponieważ niemal jedna trzecia ich sprzedaży w 2023 roku pochodziła z Chin.

Choć większość samochodów sprzedawanych w Chinach jest produkowana lokalnie, wiele modeli z wyższej półki wciąż jest importowanych z Niemiec. W tej sytuacji marka Porsche, będąca w większości własnością Volkswagena, jest szczególnie zagrożona. Firma nie posiada bowiem zakładów produkcyjnych w Chinach i importuje wszystkie sprzedawane tam samochody, co stanowi 25 proc. jej globalnej sprzedaży.