Drugi kwartał br. był dla tygodników społeczno-politycznych trudniejszy niż pierwszy - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Wszystkim spadła sprzedaż.
Liderem w tej grupie tygodników jest "Newsweek Polska" (Axel Springer Polska) - w pierwszym półroczu jego średnia sprzedaż wyniosła 250,7 tys. egz. "Polityka" (Spółdzielnia Pracy Polityka) osiągnęła średnią sprzedaż na poziomie 224,7 tys. egz., "Wprost" (AWR "Wprost") - 182,2 tys. , "Przegląd" (Agencja Wydawniczo-Reklamowa "Aratus") - 51,5 tys.
Wszystkie tygodniki zanotowały spadek sprzedaży w drugim kwartale w porównaniu z pierwszym: "Newsweek Polska" o ok. 11,6 proc., "Przegląd" o ok. 9,5 proc., "Wprost" o ok. 6 proc., a "Polityka" tylko o ok. 2,3 proc.
Wyniki z pierwszego półrocza pokazują, jak pojawienie się "Newsweeka" wpłynęło na sytuację głównych konkurentów. Analizując poziom sprzedaży, nietrudno dostrzec, że nowy tygodnik odebrał im nieco czytelników, zdobył odbiorców dotąd "niezagospodarowanych", lecz w badaniach czytelnictwa wciąż jest za "Wprost" (8,7 proc.) i "Polityką" (6,4 proc.), z wynikiem 6,1 proc. (PBC, I-VI 2002).
Na wejściu "Newsweeka" więcej stracił "Wprost" niż "Polityka". W porównaniu z pierwszym półroczem 2001 roku w tym samym okresie br. sprzedaż "Wprost" spadła o 41 tys. egz. (I-VI 2001: 223,3 tys.), a "Polityki" o 29,3 tys. ( I-VI 2001: 254 tys.).
Pressserwis