Czytasz dzięki

Prezes może podzielić los prezydenta

opublikowano: 20-07-2020, 22:00

Zapis telefonicznej rozmowy prezydenta Andrzeja Dudy z Władymirem Kuzniecowem, rosyjskim youtuberem udającym António Guterresa, sekretarza generalnego ONZ, obiegł całą Polskę.

Prezydent RP nie jest jedyną osobistością, która dała się złapać na phishing, czyli podszywanie się pod osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (w przypadku prezydenta RP chodziło raczej o drażliwe tematy, jak LGBT, kontrkandydat w wyborach prezydenckich czy konflikt na Ukrainie).

W ostatnich czterech latach podobne rzeczy spotkały m.in. Emmanuela Macrona, prezydenta Francji, Recepa Tayyipa Erdoğana, prezydenta Turcji, oraz Petra Poroszenkę, byłego prezydenta Ukrainy. Ofiarą tego typu ataku padł także książę Harry, który — przekonany, że rozmawia z Gretą Thunberg i jej ojcem — skrytykował postępowanie Donalda Trumpa, prezydenta USA, w kontekście zmian klimatycznych, a swoją decyzję o opuszczeniu rodziny królewskiej określił jako „niełatwą”.

Phishing zbiera też żniwa w showbiznesie: fałszywym rozmówcom zwierzali się już m.in. piosenkarz Elton John, piosenkarka Billie Eilish i aktor Joaquin Phoenix. Poza politykami i celebrytami na celowniku są wszystkie osoby posiadające wrażliwe informacje. W firmach są to przede wszystkim prezesi i dyrektorzy przedsiębiorstw. Atak ukierunkowany na osobę piastującą wysokie stanowisko w firmie to rodzaj phishingu nazywany whalingiem.

— Od wielu lat doradzamy, by zawsze zachowywać czujność. Szczególnie ważne jest to w przypadku osób na najwyższych stanowiskach. Ich bezpieczeństwo powinno być priorytetem każdego biznesu — podkreśla Tomasz Szpikowski z wrocławskiej firmy TestArmy CyberForces, która zajmuje się cyberbezpieczeństwem.

Eksperci ostrzegają, że rutyna lub zbytnia pewność siebie mogą narazić na niebezpieczeństwo. Phishing to nie tylko podejrzane telefony, bo wiele ataków wykonuje się za pomocą mejla. Dlatego warto wykształcić w sobie nawyk sprawdzania adresu URL, do którego prowadzi link, przed kliknięciem. Należy też sprawdzać, czy adres e-mail, z którego otrzymaliśmy wiadomość, jest taki sam jak ten, którym zwykle posługiwał się dany odbiorca, bo cyberprzestępcy często korzystają z adresów łudząco podobnych do oryginalnych. Pomocne mogą być też szkolenia z socjotechnik, którymi posługują się hakerzy. Może takie szkolenie powinni przejść pracownicy Kancelarii Prezydenta?

Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
×
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane