Prezes UOKiK może ukarać 10 firm za opóźnienia płatności

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-08-19 08:59

Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), zainicjował 10 postępowań przeciwko firmom, które notorycznie nie regulują na czas swoich zobowiązań wobec dostawców. Przed podjęciem tych kroków, prezes skierował do tych firm tzw. miękkie wystąpienia, mające na celu zwrócenie uwagi na problem i zalecenie natychmiastowej poprawy praktyk płatniczych w relacjach z kontrahentami – donosi UOKiK.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Prezes UOKiK postanowił wszcząć postępowania przeciwko firmom takim jak: Coca Cola HBC Polska, Delpharm Poznań, DOZ S.A. Direct sp.k., Emerlog, Mahle Behr Ostrów Wielkopolski, Padma, Przedsiębiorstwo Budowlane GRANIT, Suder & Suder, Teva Pharmaceuticals Polska, Track Tec Koltram, które notorycznie opóźniają płatności.

Przed rozpoczęciem formalnych postępowań, Prezes UOKiK wystosował do tych firm "miękkie wystąpienia". Celem tych działań było zwrócenie uwagi na zaobserwowane nieprawidłowości w praktykach płatniczych i skłonienie firm do natychmiastowej poprawy. Jak podkreśla Tomasz Chróstny, opóźnienia w płatnościach ze strony dużych kontrahentów negatywnie wpływają na płynność finansową małych i średnich przedsiębiorstw, co destabilizuje ich działalność, hamuje inwestycje i ogranicza rozwój. W związku z tym, nie można akceptować sytuacji, w której duże firmy nie regulują swoich zobowiązań wobec mniejszych partnerów na czas. Prezes UOKiK zaznaczył również, że w trakcie „miękkich wystąpień” przedsiębiorcy zostali poinformowani, że brak poprawy dyscypliny płatniczej może skutkować wszczęciem postępowania, co z kolei może prowadzić do nałożenia kar finansowych.

Możliwe kary dla firm

Kary pieniężne, które mogą zostać nałożone na przedsiębiorców, będą obliczane na podstawie znowelizowanej w 2022 roku ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w spełnianiu świadczeń pieniężnych. Prezes UOKiK przy ocenie będzie brał pod uwagę nie tylko wysokość przeterminowanych płatności i czas trwania opóźnień, ale również powagę i okoliczności naruszenia, działania naprawcze podjęte przez przedsiębiorcę oraz współpracę z UOKiK w trakcie postępowania.