Przemysł 4.0 potrzebuje specjalistów

opublikowano: 29-07-2021, 20:00

Większość firm inwestuje w rozwiązania cyfrowe. Jednak wiele z nich ma problem z brakiem wykwalifikowanych pracowników.

W najbliższych latach nowoczesne maszyny będą wymagały nowych umiejętności od obsługujących je osób. Pomocne będą m.in. rozszerzona rzeczywistość (AR) i internet rzeczy (IoT).

– Przemysł, podobnie jak pozostałe branże, czeka transformacja sposobu wytwarzania i zużywania energii. Chodzi nie tylko o elektryfikację procesów i zmniejszenie zużycia paliw kopalnych. Firmy powinny zwiększać wydajność dostępnych mocy i ograniczać ilość odpadów. Aby sprostać tym wyzwaniom, konieczna będzie zmiana sposobu budowania, użytkowania i konserwacji maszyn – mówi Jacek Zarzycki, starszy menedżer w firmie technologicznej Eaton.

Zwraca uwagę, że dotychczas maszyny przemysłowe miały być przede wszystkim wydajne i niezawodne. Istotne było jak najdłuższe ich działanie i zwrot z inwestycji.

– W erze cyfryzacji wspomniane maszyny powinny przede wszystkim dynamicznie dostosowywać się do zmieniających się technologii. Popularność zyskują roboty współpracujące, tzw. coboty, które wchodzą w interakcję z operatorami. Dlatego ważne jest rozwijanie nowych umiejętności dotyczących konstruowania nowoczesnych maszyn – zaznacza Jacek Zarzycki.

Eksperci firmy Eaton podkreślają, że obecnie budowa urządzeń przemysłowych zależy w takim samym stopniu od danych komputerowych, jak od stali czy tworzyw sztucznych.

– Zmienia się cel pracy konstruktorów. Tworzą maszyny inteligentne, które bazują na wspomnianych danych. Podnoszenie kwalifikacji pracowników w dziedzinie nowych technologii jest na wagę złota – podkreśla Jacek Zarzycki.

Eksperci firmy Eaton nie mają złudzeń, że przemysł 4.0 będzie potrzebował coraz więcej specjalistów od rozwiązań cyfrowych.

– W szkoleniu kadry może pomóc m.in. rozszerzona rzeczywistość. Nakłada ona wirtualne treści, w tym filmy instruktażowe i obrazy, na rzeczywiste miejsce pracy. To nie tylko skraca czas szkolenia, ale też zwiększa bezpieczeństwo pracowników i zmniejsza liczbę popełnianych błędów – tłumaczy Jacek Zarzycki.

Jego zdaniem kluczowe są również rozwiązania IoT.

– Tradycyjne maszyny mogą stać się inteligentne dzięki specjalnym modułom i czujnikom. Dostawcą danych są najprostsze elementy, takie jak stycznik czy wyłącznik silnikowy znajdujące się w szafie sterowniczej maszyny. Analiza informacji, które są zbierane, umożliwia specjalistom m.in. dopasowywanie pracy urządzeń do potrzeb rynku, przewidywanie awarii, planowanie napraw czy optymalizowanie zużycia energii lub części. Takie maszyny są gotowe do pracy w zmieniających się warunkach i nie wymagają ciągłej przebudowy – zaznacza Jacek Zarzycki.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane