Gawkowski: na początku 2026 roku przedstawimy propozycję podatku od usług cyfrowych

Bloomberg
opublikowano: 2025-11-25 15:24

Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada przedstawienie na początku przyszłego roku przepisów dotyczących opodatkowania platform internetowych. Podkreślił, że polskie firmy, w tym Allegro, nie powinny płacić więcej niż teraz, informuje Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Plan zakłada pozyskanie około 2,5 mld zł rocznie, powiedział Gawkowski serwisowi Bloomberg News. Podkreślił, że celem przepisów jest wyrównanie szans polskich firm w sytuacji kiedy zagraniczni konkurenci nie podlegają opodatkowaniu.

- Platformy e-commerce powinny uczciwie płacić za to, co zarabiają w Polsce – powiedział Gawkowski. - Nie powinniśmy bać się wprowadzić rozwiązania, które jest już stosowane w wielu krajach europejskich i przynosi korzyści – dodał.

Według wstępnych planów podatek obejmie głównie firmy e-commerce, ale również aplikacje do współdzielenia przejazdów, firmy reklamy internetowej, a także sprzedające dane użytkowników zebrane w Polsce, informuje Bloomberg. Agencja przypomina, że podobne opłaty obowiązują już we Francji, Szwecji, Włoszech i Austrii.

Gawkowski chce, aby opłata obowiązywała firmy o rocznych przychodach wynoszących co najmniej 750 mln EUR. Firmy płacące podatek dochodowy od osób prawnych w Polsce, takie jak Allegro.eu, będą mogły rozliczyć nową opłatę z innymi podatkami.

- Dołożymy wszelkich starań, aby polskie firmy, w tym Allegro, nie płaciły więcej niż teraz – powiedział minister cyfryzacji. - Jesteśmy otwarci na szczegóły, ponieważ chcemy, aby lokalne firmy porozumiały się co do rozwiązania – dodał.

Bloomberg zauważa, że plan podatku w Polsce nawiązuje do wysiłków Unii Europejskiej mających na celu ochronę lokalnych firm przed agresywną ekspansją chińskich platform e-commerce. Agencja przypomina, że Temu zdetronizowało w tym roku Allegro i stało się najchętniej odwiedzaną platformą e-commerce w Polsce. Tymczasem w przeciwieństwie np. do Google, czy Meta Platforms, nie ma zapisów świadczących, że chińska platforma zapłaciła w Polsce podatek.