Nagrody
przyznawane w konkursie to najbardziej prestiżowe polskie wyróżnienia dla
twórców grafiki prasowej; wręczono je w piątek wieczorem na Zamku Królewskim w
Warszawie.
Konkurs jest miejscem prezentacji najbardziej twórczych, pomysłowych i profesjonalnie przygotowanych okładek gazet i czasopism. Patronat nad nim objął minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski.
Do 13 kategorii głównych tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 319 prac (wszystkie zgłoszone do konkursu strony można obejrzeć na stronie internetowej www.grandfront.pl.) O miano najlepszych walczyły zarówno pisma o zasięgu ogólnokrajowym i wysokim nakładzie, jak również gazety branżowe i lokalne. Najwięcej prac wpłynęło w kategorii czasopism branżowych (71 okładek), hobbystycznych (52) oraz czasopism i gazet lokalnych (35).
Okładka „Pulsu Biznesu” z 12 kwietnia ubiegłego roku (dwa dni po katastrofie smoleńskiej), która otrzymała nagrodę główną, zwyciężyła także w kategorii "dzienniki ogólnokrajowe". Przedstawia ona mężczyznę przewiązującego polską flagę narodową kirem. Jej autorem jest Tomasz Młynarski, a współtwórcą Krzysztof Feder.
W kategorii "dzienniki regionalne" jury uznało za najlepszą okładkę „Gazety Współczesnej” (nr 70), stworzoną przez Radosława Mogilewskiego, na której w kształt flagi ułożone są nazwiska ofiar katastrofy smoleńskiej.
W kategorii czasopism opinii zwyciężyła ta sama okładka „Tygodnika Powszechnego”, która otrzymała nagrodę główną. Wykorzystuje ona rycinę Wiesława Rosochy z 2003 r. z motywem ust; jej twórcą jest Marek Zalejski.
Za najlepszą w ubiegłym roku tytułową stronę w kategorii czasopism i gazet lokalnych jury uznało okładkę „Tygodnika Podhalańskiego” (nr 25), a w kategorii magazynów wielotematycznych - okładkę „Wysokich Obcasów Extra” (nr 2). W kategorii "czasopisma o gwiazdach" zwyciężyła okładka pisma „Viva!” (nr 23), zaś w kategorii "czasopisma branżowe" - okładka pisma „Press” (nr 10).
Za najlepszą okładkę czasopisma hobbystycznego jury uznało okładkę „Beethoven Magazine” (nr 6), czasopisma o domu i ogrodzie - pisma „Czas na Wnętrze” (nr 1), czasopisma motoryzacyjnego - pisma „Classicauto” (nr 6), czasopisma komputerowego - magazynu „Play” (nr 11), a magazynu offowego - okładkę pisma „Green2” (zima 2010). W kategorii popularnych czasopism poradniczych dla kobiet członkowie jury nie przyznali nagrody; wszystkie sześć okładek zakwalifikowanych do drugiego etapu konkursu uhonorowano dyplomami.
Wzorem lat ubiegłych przyznano także dodatkowe Nagrody Specjalne za szczególne osiągnięcia artystyczne i edytorskie. W tej kategorii oceniane były prace, które w szczególnie innowacyjny i kreatywny sposób łączyły tekst, ideę i rozwiązania graficzne, sprawiając, że poruszane tematy stawały się dla czytelnika bardziej atrakcyjne.
Nagrody te otrzymały: „Dziennik Polski” - Magazyn Piątek; „Puls Biznesu”; „Architektura” - Murator i „Tygodnik Powszechny” - Magazyn Literacki. Nagroda dodatkowa została przyznana za okładkę „Polityki” (nr 25) z czerwca 2010 r. - "za pomysł i graficzne wykorzystanie nowoczesnej technologii 3D przy produkcji". Okładka przedstawiała Bronisława Komorowskiego i Jarosława Kaczyńskiego na tle Pałacu Prezydenckiego.
Laureatów konkursu wyłoniło trzydziestoosobowe jury, w którym zasiedli uznani twórcy grafiki prasowej, dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy. Laureaci nagród głównych oraz zwycięzcy poszczególnych kategorii nagrodzeni zostali statuetkami zaprojektowanymi przez rzeźbiarkę Hannę Jelonek z warszawskiej ASP.
Najlepsze okładki wyłonione w konkursie będzie można oglądać do końca czerwca na wystawie przy ul. Foksal 3/5 w Warszawie, zwycięskie prace będą prezentowane także w salonach Empik. (PAP)