PZU chce się pozbyć Armatury

Ubezpieczyciel wynajął bank inwestycyjny, który jesienią poszuka kupca na lidera rynku armatury sanitarnej

Kupiona w 1999 r. Armatura jest najbardziej egzotyczną inwestycją Grupy PZU. Andrzej Klesyk, poprzedni prezes ubezpieczyciela, wielokrotnie deklarował chęć zbycia producenta baterii i deszczownic, ale dopiero w tym roku PZU wybrał bank inwestycyjny do sprzedaży spółki — ubezpieczycielowi ma pomóc Haitong. — PZU powinien wyjść z ofertą do inwestorów jesienią — mówi jeden z naszych informatorów.

PZU chce się pozbyć Armatury

Ubezpieczyciel wynajął bank inwestycyjny, który jesienią poszuka kupca na lidera rynku armatury sanitarnej

Kupiona w 1999 r. Armatura jest najbardziej egzotyczną inwestycją Grupy PZU. Andrzej Klesyk, poprzedni prezes ubezpieczyciela, wielokrotnie deklarował chęć zbycia producenta baterii i deszczownic, ale dopiero w tym roku PZU wybrał bank inwestycyjny do sprzedaży spółki — ubezpieczycielowi ma pomóc Haitong. — PZU powinien wyjść z ofertą do inwestorów jesienią — mówi jeden z naszych informatorów.

Transakcję opóźnia konflikt w zarządzie PZU. Ostatnio władze ubezpieczyciela zamówiły dodatkowe ekspertyzy. Mają być gotowe po wakacjach, co powinno otworzyć drogę do sprzedaży. Grupa Armatura to lider rynku armatury sanitarnej (w kraju sprzedaje 3/4 produkcji), który w ostatnich latach rozwijał się przez przejęcia. W 2015 r. krakowski producent miał 300 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży. Gdyby nie przejęcie firmy Aquaform (kabiny prysznicowe i meble), przychody grupy zmniejszyłyby się rok do roku, m.in. wskutek spadku sprzedaży na rynki wschodnie.

Pociąg do konsolidacji

Rynek armatury nie należy do najłatwiejszych, więc Grupa Armatura już wielokrotnie była przymierzana w różnych konfiguracjach do konsolidacji z innymi podmiotami. Ostatnio przez IK Investment Partners, który chciał kupić Armaturę po zakończeniu wezwania na konkurencyjne Ferro. Wezwanie jednak się nie udało, co zatrzymało konsolidację. Inny fundusz, Innova Capital, próbował włączyć Armaturę do sprzedaży swojej spółki portfelowej, Marmite (producenta marmurowego wyposażenia łazienek). Firmy mają jednak w ofercie produkty z zupełnie innej półki cenowej, przeznaczone dla innych odbiorców, co mocno ogranicza potencjalne synergie. Marmite został sprzedany, a rynek armatury wciąż czeka na konsolidację.

— Sektor jest za bardzo rozdrobniony. Konsolidacja sieci dystrybucji, w której coraz większy udział mają duże platformy sprzedażowe, wymusza łączenie się producentów. Zwiększenie udziału w rynku pozwoli im także prowadzić bardziej agresywne działania w zakresie promocji marki — mówi Andrzej Bartos, partner w funduszu Innova Capital.

Finansowi na topie

Wybór Haitong Banku na doradcę do sprzedaży Armatury może świadczyć o zamiarze poszukiwania kupca w Azji. Listę potencjalnych nabywców otwiera IK Investment Partners, ale są na niej także inne fundusze private equity — zasobne w gotówkę i szukające celów do przejęcia.

— Armatura to lokalna marka, która nie nadaje się do ekspansji międzynarodowej, więc potencjalni nabywcy to głównie fundusze private equity. Inwestorzy branżowi z Zachodu są już w większości obecni w Polsce, więc raczej nie będą zainteresowani. W grę mogą wchodzić tylko firmy z Turcji i innych rynków rozwijających się — mówi Andrzej Bartos.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska