Rapaczyńska: jeszcze nie wiadomo, czy 'Fakt' zagrozi 'Gazecie Wyborczej'

opublikowano: 2003-10-23 21:04

PAP: Agora nie wie jeszcze, czy "Fakt" jest zagrożeniem dla "Gazety Wyborczej". Jednak według wstępnej oceny wydawcy dziennika "Fakt" Axela Springera, jest on raczej skierowany do kręgu czytelników bardziej zbliżonego do "Super Expressu" niż "Gazety Wyborczej" - powiedziała w czwartek PAP prezes Agory.

"Bardzo trudno jest ocenić nowy dziennik zaledwie po dwóch numerach. Mogę tylko wstępnie powiedzieć, że nie wydaje się on skierowany do wyrobionego, wykształconego, aktywnego czytelnika +Gazety Wyborczej+" - uważa Wanda Rapaczyńska.

"Wydawca mówił, że będzie to dziennik ulokowany w przestrzeni między +Super Expressem+ a +Gazetą Wyborczą+. Nam się wydaje, że jeśli będzie on tak robiony jak obecnie, to będzie się lokował w przestrzeni +Super Expressu+ i niższej części rynku czytelniczego" - dodała.

Jej zdaniem trudno jest ocenić obecnie, ilu czytelników pozyska "Fakt".

"Doświadczenia są bardzo różne na różnych rynkach. W Anglii tabloidy (pisma popularne - PAP) sprzedają się w nakładzie o wiele wyższym niż tzw. quality newspapers (opiniotwórcze - PAP). W Polsce dotychczas quality newspaper, czyli +Gazeta+, sprzedawała się lepiej niż tabloid, czyli +Super Express+" - powiedziała.

"W Hiszpanii tabloid Springera się nie przyjął. To jest eksperyment, którego wynik na razie trudno jest przewidzieć" - dodała.

W ocenie Rapaczyńskiej nowy dziennik może być zagrożeniem dla "Gazety Wyborczej", jeśli jego sprzedaż zbliży się do poziomu sprzedaży dziennika Agory, czyli około 430.000.

"Jeśli jednak sprzedaż dziennika Springera będzie bardzo wysoka, to może on zabrać trochę rynku +Gazecie Wyborczej+. To musiałby być poziom sprzedaży naszego dziennika, żebyśmy się zaczęli poważnie martwić" - dodała.

Axel Springer Polska chce dojść do sprzedaży na poziomie przynajmniej 200.000 po półtora roku i 300.000 po trzech latach.

W pierwszym półroczu 2003 roku "Gazeta Wyborcza" miała 63 proc. rynku reklamy w dziennikach ogólnopolskich i 47,9 proc. w łącznym rynku reklamy w dziennikach ogólnopolskich i lokalnych.

Dotychczas Agora rozpoczęła we wrześniu kampanię utrwalającą wizerunek +Gazety Wyborczej+, zmieniła jej układ (w tym dodatki) oraz w dniu debiutu "Faktu" wyszła z bezpłatnym "Metrem", które ma się ukazywać w Warszawie pięć razy w tygodniu w nakładzie 130.000-220.000 egzemplarzy. Dotychczas "Metro" ukazywało się w Warszawie tylko w poniedziałki i w piątki w nakładzie 100.000-150.000 egzemplarzy.