Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – II kwartał 2024 r.

Wojciech Boczoń
opublikowano: 2024-09-17 11:52

Liczba użytkowników bankowości mobilnej rośnie jak na drożdżach. Na koniec czerwca 2024 roku z usługi tej korzystało już 26,4 mln klientów banków – wynika z danych, które zebrał „Puls Biznesu”. Jest to wzrost o ponad 2,2 mln rok do roku.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Smartfony zrewolucjonizowały sposób, w jaki korzystamy z usług bankowych. Coraz więcej klientów obsługuje swoje finanse z poziomu komórki, nierzadko rezygnując z tradycyjnej obsługi konta przez komputer. Jak wynika z danych zebranych przez „Puls Biznesu”, na koniec II kwartału z bankowości mobilnej korzystało już 26,4 mln klientów banków uniwersalnych (oraz Spółdzielczej Grupy Bankowej).

Przyjęta przez nas definicja „bankowości mobilnej” jest nieco szersza niż „aplikacje mobilne”. Doliczamy tu bowiem także te osoby, które korzystają z bankowości na urządzeniach mobilnych wykorzystując np. przeglądarkowe serwisy RWD (ang. responsive web design). Są oni w mniejszości i stanowią około 2 mln użytkowników bankowości mobilnej. Reszta korzysta z aplikacji.

Niezmiennie liderem pozostaje PKO Bank Polski. W drugim kwartale liczba użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła tu 6 mln. To wzrost aż o 467 tys. w porównaniu do danych sprzed roku. Drugie miejsce należy do mBanku, który ma blisko 3,4 mln mobilnych klientów. Po piętach depcze mu jednak Pekao, gdzie liczba użytkowników bankowości mobilnej jest o około 100 tys. niższa.

Niemal wszystkie ankietowane przez nas banki zwiększyły liczbę użytkowników mobilnych w ciągu minionego roku. Wyjątkami są Citi Handlowy, któremu ubyło 11 tys. mobilnych klientów i Nest Bank (spadek o 2,2 tys.).

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno ciekawe zjawisko. Szybko rośnie grupa użytkowników określanych w żargonie bankowym terminem „mobile only”. Są to osoby, które nie logują się już do serwisów transakcyjnych na komputerach, bo korzystają wyłącznie z aplikacji w telefonach. Z informacji podanych nam przez banki wynika, że grupa ta liczy 17,5 mln użytkowników bankowości mobilnej. To o 2,3 mln więcej niż w czerwcu 2023 roku.

Szczegółowe zestawienie dotyczące klientów „mobile only” opublikujemy na dniach.

Liczba użytkowników bankowości mobilnej, którzy minimum raz w miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego
* brak danych za I kwartał 2024 r., przyjęto ostatnie dostępne informacje
Bank II kw.
2024
I kw. 2024 II kw. 2023 Zmiana k/k Zmiana r/r
PKO BP 6 070 187 5 993 571 5 602 423 76 616 467 764
mBank 3 371 561 3 368 610 3 208 821 2 951 162 740
Bank
Pekao
3 297 352 3 222 337 2 974 055 75 015 323 297
Santander
Bank Polska
3 073 877 3 004 937 2 742 159 68 940 331 718
ING Bank
Śląski
2 996 000 2 974 000 2 878 000 22 000 118 000
Bank
Millennium
2 613 971 2 548 456 2 369 096 65 515 244 875
Alior
Bank
1 441 601 1 383 893 1 199 258 57 708 242 343
BNP
Paribas
1 317 266 1 311 563 1 262 295 5 703 54 971
Credit
Agricole
828 921 803 387 724 066 25 534 104 855
Santander
Consumer Bank
454 731 bd. 356 280 bd. 98 451
Spółdzielcza
Grupa Bankowa*
382 000 382 000 316 000 bd. 66 000
Citi
Handlowy
257 000 bd. 268 000 bd. -11 000
Nest Bank 153 083 149 395 155 333 3 688 -2 250
Bank
Pocztowy
121 953 119 115 106 501 2 838 15 452
Razem: 26 379 503 25 261 264 24 162 287 1 118 239 2 217 216
Puls Biznesu