Zgodnie z "Barometrem Rynku Pracy Gi Group Holding", co druga badana firma (49,8 proc.) ma obecnie trudności z pozyskaniem pracowników, co stanowi wzrost o 12 punktów procentowych w porównaniu do roku 2024. Odsetek firm, które nie napotkały trudności w rekrutacji, jest najniższy od lat i wynosi 42,7 proc., co oznacza spadek o 10,6 punktu procentowego rok do roku.
Raport wskazuje, że problemy z rekrutacją dotyczą wszystkich poziomów stanowisk. O ile w ubiegłym roku największym wyzwaniem było pozyskanie kadr średniego szczebla, o tyle w tym roku największe trudności obserwuje się w obsadzaniu stanowisk kierowniczych (wzrost wskazań o 8,5 punktu procentowego). Główną przeszkodą w procesie rekrutacyjnym są oczekiwania finansowe kandydatów.
Rosnące oczekiwania finansowe
Przedstawiciele firm zostali też zapytani o największe trudności związane z rekrutacją. Najczęściej wskazywane były wygórowane oczekiwania finansowe kandydatów – wskazało tak 41,3 proc. firm mających problem z pozyskiwaniem pracowników. Na drugim miejscu znalazło się niedopasowanie kompetencji (35 proc.). Na kolejnych pozycjach, zgodnie z wynikami ankiety, było wycofywanie się kandydatów (32,7 proc.) oraz ich brak (29,9).
Specyfika branż
Autorzy publikacji zwrócili uwagę, że przyczyny trudności rekrutacyjnych różnią się w zależności od branży. W transporcie i logistyce największym wyzwaniem są rezygnacje kandydatów w trakcie rekrutacji (44 proc.) oraz niedobór odpowiednich kompetencji (41 proc.). W przemyśle są to zbyt wysokie oczekiwania finansowe kandydatów (36 proc.), ale równie istotny jest zmianowy tryb pracy. Z kolei dla handlu i usług głównym problemem są zbyt wysokie oczekiwania finansowe (odpowiednio 45 proc. i 40 proc.), natomiast w sektorze publicznym - rozbieżność między oczekiwaniami płacowymi kandydatów a możliwościami finansowymi firm (62 proc.).
Współpraca z agencjami
Najpopularniejszym rozwiązaniem, jak wynika z badania, jest obecnie współpraca z agencjami zatrudnienia – wskazało na nią 24 proc. firm mających problemy z rekrutacją pracowników. Na drugiej pozycji znalazło się proponowanie nadgodzin (22 proc.). Z kolei 21,3 proc. firm stwierdziło, że podnosi lub zmienia kwalifikacje swoich pracowników.
Autorzy zauważyli również, że rośnie otwartość firm na starsze pokolenia. Zatrudnianie tej grupy zadeklarowało 17,3 proc. organizacji, podczas gdy rok wcześniej było to 11,4 proc.
Badanie zostało przeprowadzone na próbie ponad 500 przedstawicieli firm i ponad 500 pracowników. Gi Group Poland S.A. jest firmą oferującą usługi HR w zakresie doradztwa, zatrudnienia stałego i tymczasowego oraz outsourcingu. Przedsiębiorstwo jest częścią Gi Group Holding, które działa w 37 krajach.