Rybacki: skutki pandemii okazują się znacznie słabsze względem prognoz

  • PAP
opublikowano: 26-11-2020, 15:35

Skutki pandemii okazują się być znacznie słabsze względem prognoz formułowanych na wiosnę czy w połowie roku. Polski rynek pracy stosunkowo dynamicznie odbił po odmrożeniu aktywności - powiedział PAP Jakub Rybacki, ekonomista Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

MIHAI BARBU

GUS podał, że stopa bezrobocia liczona wg Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) wyniosła w Polsce w trzecim kwartale 2020 r. 3,4 proc. wobec 3,1 proc. w drugim kwartale.

Współczynnik aktywności zawodowej wyniósł w III kw. 2020 roku 56,9 proc. wobec 55,5 proc. kwartał wcześniej, natomiast wskaźnik zatrudnienia wyniósł 55,0 proc. wobec 53,8 proc. w II kw. 2020 r.

"Badanie BAEL pozwala na pewien optymizm, chociaż sam wzrost stopy bezrobocia jest zjawiskiem negatywnym" - ocenił Rybacki.

Wedle ekonomisty informacje GUS wskazują, że polski rynek pracy stosunkowo dynamicznie odbił po odmrożeniu aktywności.

"W drugim kwartale skutkiem pandemii był przede wszystkim wzrost liczby osób biernych zawodowo, tj. nie posiadających i nieposzukujących pracy" - stwierdził.

"Przybyło ich wtedy 150 tys., a w trzecim kwartale grupa ta zmalała o ponad 420 tys. osób, co skutkowało najwyższym od lat współczynnik aktywności zawodowej (56,9 proc.)" - dodał.

Zdaniem Rybackiego również stosunkowo mały odsetek pozostałych biernych zawodowo wskazywał jako przyczynę nieaktywności epidemię (96 tys. osób, 5,9 proc).

"Oczywiście liczba bezrobotnych wzrosła w trzecim kwartale o 53 tys. i najprawdopodobniej będzie rosnąć też w kolejnych okresach – będzie to m.in. efekt konieczności restrukturyzacji części podmiotów działających w gastronomii, niektórych branżach rekreacyjnych bądź związanych np. z administrowaniem" - skomentował.

"Niemniej jednak skutki pandemii okazują się być znacznie słabsze względem prognoz formułowanych na wiosnę czy w połowie roku" - podsumował Rybacki.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane