Samochody uratują branżę leasingową

opublikowano: 10-03-2021, 20:00

Po spadku pogłębionym pandemią rynek wróci na ścieżkę wzrostu. Na plusie będzie zwłaszcza leasing osobówek, pojazdów ciężkich i maszyn.

Pandemia dołożyła trosk firmom leasingowym. Już przed jej wybuchem rynek był na 6-procentowym minusie, a w 2020 r. skurczył się jeszcze o 10 proc. Słabe wyniki to głównie skutek pierwszej od 28 lat recesji gospodarczej w Polsce oraz negatywnego wpływu COVID-19 i towarzyszących mu restrykcji na decyzje inwestycyjne przedsiębiorców. Zamknięcie gospodarki w drugim kwartale pociągnęło rynek leasingu w dół aż o 34 proc. (r/r). Drastyczny spadek wyhamowała Tarcza Finansowa 1.0, dzięki której mikro-, małe i średnie firmy otrzymały subwencje wartości 61 mld zł. Przedsiębiorcy wrócili do wstrzymywanych inwestycji. W rezultacie rynek leasingu w trzecim kwartale 2020 r. wzrósł o 3,7 proc. (r/r). Druga fala pandemii na szczęście nie zahamowała wzrostu - ostatni kwartał 2020 r. branża zamknęła na 4,8-procentowym plusie.

– Świadczy to o relatywnie dużej odporności polskiego rynku leasingu na trudne otoczenie ekonomiczne i jest dobrym prognostykiem na ten rok – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL)

W jego opinii 2021 r. przyniesie odbicie.

– Postępy programu szczepień i stopniowe znoszenie obostrzeń administracyjnych przełożą się na wyraźny wzrost aktywności gospodarczej, szczególnie w drugiej połowie roku. W pierwszym kwartale dynamika PKB będzie jeszcze nieznacznie ujemna, ale od kwietnia powinniśmy już obserwować wyraźne ożywienie. Szacuję, że wzrost gospodarczy w całym 2021 r. wyniesie około 4,2 proc., co pozwoli rynkowi leasingu urosnąć o około 15 proc. – mówi Marcin Niepolowicz.

Prognozowane przez niego odbicie w branży oprze się na trzech filarach: samochodach osobowych, pojazdach ciężkich i maszynach.

Wraz z przewidywanym stopniowym polepszaniem sytuacji epidemicznej od drugiego kwartału powinniśmy obserwować wyraźną poprawę nastrojów konsumenckich. Według EFL konsumpcja prywatna wzrośnie w tym roku o około 5 proc., co przełoży się na 17-procentowy wzrost finansowania pojazdów lekkich przez firmy leasingowe.

Drugim motor wzrostu, pojazdy ciężkie, to segment, który najbardziej ucierpiał w 2020 r.

- Największa po II wojnie światowej recesja w strefie euro przełożyła się na załamanie wymiany handlowej, głęboki spadek przewozów, a w konsekwencji na bardzo istotne ograniczenie inwestycji w transporcie drogowym - mówi Marcin Nieplowicz.

Wartość pojazdów ciężkich sfinansowanych przez firmy leasingowe obniżyła się w ubiegłym roku aż o 27 proc. EFL przewiduje, że w tym roku dynamika ich leasingu wyniesie około 17 proc. Kluczowe będzie wyraźne ożywienie w strefie euro.

Trzecim ważnym obszarem rozwoju firm leasingowych będzie finansowanie maszyn. EFL prognozuje dynamikę tego segmentu na poziomie około 12 proc.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane