Scripps bierze TVN

Właściciel Travel Channel kupuje TVN. Wycenia akcję na 22 zł. Polska spółka będzie platformą ekspansji amerykańskiego koncernu w Europie

Scripps Networks Interactive (SNI) jest mało znany w Polsce — ma nad Wisłą tylko dwa kanały kablowo-satelitarne Travel Channel i Polsat Food. Dlatego informacja „Pulsu Biznesu” sprzed tygodnia, że jest czarnym koniem wyścigu o TVN, wywołała na rynku konsternację i niedowierzanie. Nasze informacje dość szybko się potwierdziły. Ustaliliśmy, że Scripps Networks Interactive, poprzez brytyjską spółkę zależną South Bank Media, kupił od ITI i Canal+ 100 proc. akcji spółki N-Vision będącej właścicielem Polish Television Holding. Podpisana w weekend umowa daje koncernowi Scripps kontrolę nad prawie 53 proc. akcji notowanego na giełdzie TVN.

Tydzień temu pisaliśmy, że Amerykanie są czarnym koniem w wyścigu o stację telewizyjną. Eksperci nie dowierzali, tymczasem rozmowy potoczyły się błyskawicznie. Scripps Networks Interactive wygrał rywalizację o przejęcie kontroli nad giełdową spółką. TVN będzie jego platformą rozwoju w Europie. W weekend ustalono warunki transakcji wartej 3,6 mld zł. Koncern, którym kieruje Kenneth Lowe, wycenił jedną akcję TVN na 22 zł.
Wyświetl galerię [1/3]

TVN w rękach Amerykanów

Tydzień temu pisaliśmy, że Amerykanie są czarnym koniem w wyścigu o stację telewizyjną. Eksperci nie dowierzali, tymczasem rozmowy potoczyły się błyskawicznie. Scripps Networks Interactive wygrał rywalizację o przejęcie kontroli nad giełdową spółką. TVN będzie jego platformą rozwoju w Europie. W weekend ustalono warunki transakcji wartej 3,6 mld zł. Koncern, którym kieruje Kenneth Lowe, wycenił jedną akcję TVN na 22 zł.

Koncern zapłacił 580 mln EUR (2,4 mld zł) za udziały w PTH, wziął też na siebie dług spółki — obligacje o wartości nominalnej 300 mln EUR (1,2 mld zł), zapadające w 2021 roku. To daje wycenę jednej akcji TVN na poziomie 20,50 zł i oznacza 10-procentową premię w stosunku do piątkowego zamknięcia oraz 36-procentową do notowań z 17 października 2014 r., kiedy „Pulsu Biznesu” jako pierwszy poinformował, że TVN został wystawiony na sprzedaż.

Jednak uwzględniając koszty wykupu obligacji, realna cena za akcję sięga aż 22 zł.

Jedynym warunkiem zawieszającym transakcję jest zgoda urzędu antymonopolowego. To jedynie formalność — bo amerykański koncern nie ma aktywów w tej części Europy. To nie koniec dobrych wiadomości dla inwestorów giełdowych. Po zakupie większościowego pakietu w TVN, Scripps powinien ogłosić wezwanie na akcje, by uzyskać 66 proc. kapitału.

— Cena ustalona przez ostatni skup akcji własnych (20 zł/akcję) będzie podstawą ceny wezwania — napisali analitycy UBS w raporcie z połowy lutego tego roku.

Pas transmisyjny

Scripps, który długo nie był uważany przez rynek jako potencjalny nabywca TVN, wykazał dużą determinację w procesie zakupu m.in. dlatego, że widział ogromne synergie. TVN wnosi do jego grupy umiejętność zarządzania kanałami informacyjnymi na czele z flagowym TVN24, z kolei Scripps specjalizuje się w ponadczasowych kanałach tematycznych, dużą uwagę przykłada do rozwoju i dystrybucji treści na platformach multimedialnych. Obie firmy koncentrują się na produkcji materiałów wysokiej jakości, mają też podobną grupę docelową — treści są kierowane do stosunkowo zamożnych odbiorców. Plusem koncernuScripps w oczach dotychczasowych właścicieli TVN był też zapewne fakt, że polska stacja stanowi ok. 17 proc. kapitalizacji SNI i będzie jego kluczowym aktywem poza USA.

— TVN będzie platformą rozwoju Scripps Networks Interactive w Europie — usłyszeliśmy w źródłach zbliżonych do negocjacji. Scripps zaoferował najwięcej za TVN.

Za głównego pretendenta do kupna spółki był długo uważany Time Warner, ale oferta drugiego co do wielkości koncernumedialnego świata nie spełniła oczekiwań sprzedających. Skala wielkości Scripps jest porównywalna do konkurentów, którzy wytrwali najdłużej w wyścigu po TVN. Przychody koncernu z Knoxville, położonego w amerykańskim stanie Tennessee, są porównywalne do przychodów Bauer Media, a jego kapitalizacja to połowa wartości Discovery Communications, które również znalazło się w finale rozgrywki o TVN.

Do rodziny Scripps należy jeszcze jedna medialna spółka E.W Scripps o kapitalizacji przekraczającej 1,4 mld USD. Sukces takich firm jak Alior czy Play pokazuje, że niewielkie, ale wyspecjalizowane firmy mogą z łatwością konkurować z ogromnymi, ale często bezwładnymi międzynarodowymi korporacjami.

Koniec epoki

Sprzedaż TVN to koniec dominacji Grupy ITI na polskim rynku medialnym i efekt decyzji strategicznych podjętych kilka lat temu po śmierci Jana Wejcherta, który tworzył koncern wraz z Mariuszem Walterem. Dla właścicieli TVN 2015 rok jest dobrym momentem na sprzedaż ostatniego, najcenniejszego aktywa grupy — spółka korzysta z ożywienia na rynku reklamowym, w ubiegłym roku poprawiła się marża EBITDA po kilku latach spadków. Scripps z kolei skorzysta na silnym dolarze i niskiej cenie pieniądza, które zmniejszą realne koszty inwestycji z punktu widzenia Amerykanów. SNI, właściciel szeregu kanałów tematycznych z obszaru lifestyle, jest rodzinnym koncernem medialnym z ponad 130-letnim doświadczeniem na rynku. Kilka lat temu rodzina Scripps zdecydowała podzielić działalność na koncern zajmujący się kanałami tematycznymi (SNI) i bardziej tradycyjny obszar mediów (gazety, lokalne stacje telewizyjne i radiowe) działający pod pierwotną nazwą E.W.Scripps.

Spółka jest mocno osadzona na rynku amerykańskim, ale od kilku lat konsekwentnie zwiększa obecność na rynkach międzynarodowych — jej kanały są obecne w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Azji i Ameryce Południowej. South Bank Media, który kupuje TVN, to współwłaściciel UKTV, nadawcy dziesięciu kanałów tematycznych w Wielkiej Brytanii (partnerem Amerykanów w tym przedsięwzięciu jest BBC). Jest też właścicielem platformy ulive, nadającej treści z kanałów tematycznych koncernu i jego partnerów. Spółka jest tak rentowna, że skupiła akcje za 1,2 mld zł w ubiegłym roku, obok wypłacanej inwestorom dywidendy. Nowy nabywca TVN to dobra wiadomość dla pracowników i współpracowników stacji oraz firm producenckich — Scripps chętnie czerpie know-how z lokalnych zasobów.

Koncernowi Scripps doradzał bank inwestycyjny Barclays oraz Blackstone Advisory Partners. ITI i Vivendi, sprzedającym akcje TVN, doradzały J.P. Morgan oraz Bank of America Merrill Lynch. © Ⓟ

Właściciel kanałów tematycznych

Scripps Networks Interactive (SNI) to amerykański producent kanałów lifestyle’owych — obok Travel Channel, ma w portfolio kanały HGTV (dekoracje wnętrz i ogrodów) czy Cooking Channel. Wywodzi się z medialnego koncernu E.W.Scripps, który jest obecny na rynku amerykańskim od 130 lat. E.W.Scripps i Scripps Networks Interactive mają razem kapitalizację na poziomie 11,07 mld USD (43 mld zł). Rodzina Scripps kontroluje 38 proc. kapitału akcyjnego i 99 proc. głosów w SNI, wydzielonej z koncernu spółce będącej właścicielem szeregu telewizyjnych kanałów tematycznych. SNI miał 2,7 mld USD (10,5 mld zł) przychodów i 545 mln USD (2,1 mld zł) zysku przypadającego jednostce dominującej w 2014 roku.

11,07 mld USD Tyle wynosi kapitalizacja Scripps Networks Interactive i E.W.Scripps…

4,1 mld USD …a tyle przychody grupy Scripps w 2014 r.

 

Największa stacja komercyjna

TVN to największa telewizyjna stacja komercyjna na polskim rynku o kapitalizacji wysokości 6,3 mld zł. Ponad 50 proc. akcji koncernu posiada ITI Group, część akcji należy do OFE i TFI, a 24 proc. jest w wolnym obrocie giełdowym. TVN miał 1,594 mld zł przychodów w 2014 roku i 189 mln zł zysku netto. TVN szacuje, że kontrolował 33 proc. rynku reklamy w 2014 roku, podczas gdy Polsat — 25,1 proc. (według metodologii Starlink MediaVest), a TVP — 23 proc.

6,3 mld zł Tyle wynosi kapitalizacja TVN…

1,6 mld zł a tyle przychody w 2014 r.

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 9.03.2015 r. Poinformowaliśmy, że najbliżej przejęcia TVN jest Scripps Networks Interactive.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu