Jak wynika z danych firmy analitycznej Kpler, w marcu 2024 r. do Azji dostarczono łącznie 24,16 mln ton LNG, co oznacza wzrost w porównaniu z 22,73 mln ton w lutym. Równocześnie było to o 11,5 proc. więcej niż 21,67 mln ton z marca 2023 r.
Pod koniec lutego cena spot LNG osiągnęła najniższy poziom od prawie trzech lat, kiedy w tygodniu poprzedzającym 23 lutego spadła do 8,30 do USD za milion brytyjskich jednostek termicznych (mmBtu).
Tymczasem kupowany surowiec przed ostatnim zimowym okresem w tygodniu przed 20 października 2023 r. wyceniany był w szczycie na 17,90 USD/mmBtu. Obecnie spoty kwotowane są na około 9,50 USD.
Jak podkreślają eksperci, niewielki wzrost cen prawdopodobnie nie jest jeszcze wystarczający, aby odstraszyć wrażliwych na cenę nabywców LNG w Azji, do których należą Indie i sąsiedzi z Azji Południowej, Pakistan i Bangladesz, ale także w coraz większym stopniu Chiny.
Dane Kpler wskazują, że dostawy LNG do Chin, największego na świecie importera tego surowca wzrosły w marcu do 6,61 mln ton, w porównaniu z 5,82 mln ton w lutym i 5,43 mln ton w marcu 2023 r. Natomiast import LNG do Indii zwiększył się w marcu do najwyższego od 40 miesięcy poziomu 2,29 mln ton, w porównaniu z 1,98 mln ton w lutym i 1,84 mln ton w marcu ubiegłego roku.
Silny popyt na LNG w Azji kontrastuje z osłabieniem w Europie – dane Kplera pokazują, że w marcu przybyło 9,10 mln ton, co stanowi najniższy poziom od września 2023 r. i spadek w porównaniu z 10,23 mln ton w lutym oraz z 11,34 mln ton w marcu ubiegłego roku.