
Przesyłki zużytego oleju wzrosły do 48 832 ton w maju, czyli o 18 proc. w stosunku do maja. W ciągu roku ich liczba się podwoiła, jak wynika z danych chińskich organów celnych.
Za wzrostem stał głównie fiński producent biopaliw Neste Oyj, który posiada zakład w Singapurze. W tym roku jego rozbudowa została zakończona. Obiekt ma być największą na świecie rafinerią odnawialnego oleju napędowego i największym producentem ekologicznego paliwa lotniczego.
Biopaliwa coraz popularniejsze
Popyt na ekologiczny olej napędowy i paliwo do silników odrzutowych rośnie z powodu dążenia państw na całym świecie do dekarbonizacji. W 2022 r. Chiny eksportowały rekordowe 1,58 mln ton zużytego oleju spożywczego, wzrosły również dostawy z Malezji i Indonezji.
Lepsze standardy eksportowe
Liczba ładunków do Singapuru zwiększyła się, gdy chińscy producenci biodiesla zobowiązali się do poprawy standardów eksportowych. Europejscy rywale wzywali wcześniej do podjęcia działań w celu powstrzymania “potencjalnie nieuczciwych” dostaw.
Większość chińskiego eksportu zużytego oleju spożywczego zostanie wykorzystana do produkcji uwodornionego oleju roślinnego, który jest uznawany za biodiesel drugiej generacji.