Śląski zasłużył na ocenę bardzo dobry

Eugeniusz Twaróg
opublikowano: 13-08-2009, 00:00

Nawet w dobrych czasach bank nie pokazywał takich wyników jak w kryzysie. A może być jeszcze lepiej.

Nawet w dobrych czasach bank nie pokazywał takich wyników jak w kryzysie. A może być jeszcze lepiej.

Szef ING Bank Śląski znany jest z optymistycznego charakteru i nawet gdy w przeszłości bywało, że prezentował słabsze wyniki, zawsze przedstawiał je w taki sposób, że wychodziło na to, iż są co najmniej dobre. Tym razem dobry nastrój Brunona Bartkiewicza był jak najbardziej uzasadniony. Wyniki, jakie są, każdy widzi: 182 mln zł zysku w II kwartale przy konsensusie rynku — 120 mln zł.

— W dobrych czasach bank nie osiągał tak dobrych wyników jak w czasach złych — mówi Marek Juraś, dyrektor w DM BZ WBK.

Wynik z II kw. ocenia krótko: "Bardzo dobry". Przypomina, że już osiągi z I kwartału były przyzwoite, ale pozytywny obraz popsuły odpisy na opcje i kredyty. Tym razem rezerwy były mniejsze. Za to przychody takie, że pozazdrościć.

— Śląski nie wziął udziału w wojnie depozytowej, bo też nie musiał o nie walczyć. Co ciekawe, obecnie jest to bank oferujący jedno z najniższych oprocentowań na rynku — mówi szef analityków w DM BZ WBK.

Klientom ING BSK chyba to nie przeszkadza, skoro nie tylko nie wypłacają pieniędzy z depozytów, co wręcz saldo depozytów w tym banku rośnie. Tak jest w przypadku lokat detalicznych. Z korporacyjnymi jest gorzej. Spadają, ale o te depozyty toczy się mordercza walka, a Śląski nie chce brać w niej udziału.

— Wojna cenowa bardzo mocno skraca czas lokowania środków przez firmy. On nigdy nie był długi. Tyle, że dzisiaj tydzień to już jest długo — mówi Brunon Bartkiewicz.

Stawki na rynku też są inne, niż może dostać Kowalski. Normą jest 6-7 proc. na lokacie tygodniowej, a jeden bank oferował nawet 10 proc.

— Te działania mają charakter ratunkowy. One nie mają prawa przynieść dochodu. My pozwalamy tym pieniądzom odpływać, bo one bardzo silnie uderzałyby w nasze wyniki — mówi prezes ING BSK.

Marek Juraś uważa, że bank jak najbardziej ma szanse utrzymać dobrą marżę odsetkową z II kwartału, a nawet ją podwyższyć.

Hanna Kędziora z DM PKO BP ocenia, że nawet jeśli wynik odsetkowy rósł nie będzie, to bank i tak ma szansę w przyszłym kwartale wynik poprawić. Nawet jeśli wzrosną koszty ryzyka. Wywód jest trochę skomplikowany, ale jak najbardziej klarowny.

— Odpisy w I i II kwartale, pomijając opcje, są na niskim poziomie. W II kwartale to tylko 27 mln zł. Pytanie, czy uda się utrzymać w przyszłości, podczas gdy gospodarka będzie zwalniać. Nie sądzę — mówi Hanna Kędziora.

Ale nie ma tego złego. Co prawda koszty ryzyka prawdopodobnie będą rosły, jednak po stronie kredytów. Pamiętajmy, że w I połowie roku Śląski został uderzony odpisami na opcje. W III kwartale, jak przyznaje Brunon Bartkiewicz, problem instrumentów pochodnych powinien odejść w przeszłość. Zostaną więc tylko koszty ryzyka kredytowego.

— Jest szansa, że wynik banku będzie rósł — podsumowuje Hanna Kędziora.

Eugeniusz Twaróg

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane