Eksperci PARP odpowiadają na pytania związane z działaniem 2.3 „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez inwestycje”.
Jaki termin zakończenia realizacji projektu należy przyjąć w sytuacji, gdy środek trwały będący przedmiotem inwestycji zostanie nabyty w drodze leasingu finansowego — termin instalacji środka trwałego w przedsiębiorstwie czy termin uiszczenia ostatniej raty leasingowej?
W przypadku projektu finansowanego w drodze leasingu okresem zakończenia realizacji projektu będzie data zapłaty ostatniej raty leasingowej. Jeżeli data ta wybiega poza ostateczny termin realizacji projektów określonych dla całego działania 2.3, za datę zakończenia inwestycji należy uznać 30 czerwca 2008 r. Pozostałe raty leasingowe będą realizowane przez przedsiębiorcę już po zakończeniu realizacji projektu i nie będą podlegać refundacji.
Czy w okresie krótszym niż 5 lat od zakończenia inwestycji istnieje możliwość przeniesienia inwestycji z powiatu, w którym została ona zrealizowana, jeżeli w obu powiatach obowiązuje taki sam pułap dofinansowania?
Zgodnie z paragrafem 11 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 sierpnia 2004 r., wsparcie w zakresie inwestycji jest udzielane pod warunkiem, że przedsiębiorca zobowiąże się do tego, iż inwestycja zostanie utrzymana w powiecie, w którym została zrealizowana, przy czym za dzień zakończenia inwestycji przyjmuje się dzień złożenia przez przedsiębiorcę w PARP końcowego rozliczenia wsparcia, potwierdzającego zakończenie realizacji przedsięwzięcia objętego wsparciem. Przeniesienie inwestycji do innego powiatu mogłoby więc skutkować odmową wypłaty wsparcia bądź żądaniem jego zwrotu.
Jeśli całkowity koszt projektu wynosi np. 7 mln zł, a limit kosztów kwalifikowanych to 2,5 mln zł (biorąc pod uwagę maksymalną kwotę dofinansowania wynoszącą 1,25 mln zł oraz jego pułap 50 proc.), w rubryce „całkowity koszt realizacji projektu w PLN” (pkt 21 wniosku) należy wpisać: kwotę 7 mln zł czy maksymalną kwotę wydatków kwalifikowanych, czyli 2,5 mln zł?
Nie ma górnego limitu dla kosztów realizacji projektu. W przypadku, gdy całkowity koszt inwestycji wynosi 7 mln zł, przedsiębiorca wpisuje taką właśnie kwotę we wniosku o dofinansowanie w rubryce całkowity koszt projektu. Maksymalna wysokość dofinansowania będzie oczywiście wynosić 1,25 mln zł. W takim przypadku udział procentowy dofinansowania w całkowitych kosztach będzie odpowiednio niższy.
Czy pozwolenie na budowę, dołączane do wniosku o dofinansowanie w ramach działania 2.3, musi być prawomocne?
Tak — pozwolenie na budowę załączane do wniosku, aby mogło być uznane, musi być prawomocne.
Czy składając dokumenty do RIF, gdzie dołączamy umowę kredytową (nakłady rozpoczną się po złożeniu wniosku), klient dołącza również dokumenty towarzyszące umowie kredytowej, związane z zabezpieczeniami?
Załącznikiem obowiązkowym do wniosku o dofinansowanie w przypadku dofinansowania przekraczającego 125 tys. zł jest między innymi promesa kredytowa lub kopia umowy kredytu. Nie ma natomiast obowiązku dołączania wszystkich dokumentów dodatkowych, dotyczących danej umowy kredytowej.
Przedsiębiorca nie musi więc załączać dodatkowo dokumentów związanych z zabezpieczeniem kredytu.
Czy istnieje możliwość dofinansowania leasingu używanego urządzenia, czy też musi to być urządzenie nowe?
Zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 sierpnia 2004 r. w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego WKP, leasing dotyczy wyłącznie nowych środków trwałych.
Czy wszyscy wypełniają formularz informacji o otrzymanej pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis?
Tak, załącznik ten jest obowiązkowy dla wszystkich wnioskodawców.
Formularz oświadczenia dotyczy informacji o pomocy publicznej innej niż de minimis uzyskanej na ten sam projekt, który przedsiębiorca składa w działaniu 2.3 dotacje na inwestycje. Jeśli wnioskodawca nie otrzymał na to samo przedsięwzięcie innych pieniędzy publicznych, wypełnia tylko informacje w pierwszej części formularza, dotyczące danych firmy.
Czy zakup części komputerowych w celu rozbudowy lub unowocześnienia istniejących w firmie komputerów może być kosztem kwalifikowanym?
Wydatki, które mogą zostać uznane za kwalifikowane do objęcia wsparciem zostały wymienione w wytycznych dla wnioskodawców. Jak rozumiem, części, o których pan pisze, nie można zakwalifikować do środków trwałych. Tak więc nie ma możliwości uznania ich za koszt kwalifikowany.