Jak wynika z danych Narodowego Biura Statystycznego, liczona łącznie za styczeń i luty 2025 r. sprzedaż detaliczna w Chinach wzrosła o 4 proc. w ujęciu rocznym. Wynik pokrył się z oczekiwaniami ekonomistów, przyspieszając z poziomu 3,7 proc. miesiąc wcześniej.
Było to najwyższe tempo wzrostu od listopada 2024 r.
W komunikacie statystyków podkreślono, że konsumpcja gospodarstw domowych w pierwszych dwóch miesiącach roku była napędzana wydatkami świątecznymi podczas ośmiodniowego okresu Nowego Roku Księżycowego, podczas których chińskie kina odnotowały rekordowe wpływy za animowany hit „Nezha 2”.
Sprzedaż sprzętu AGD i urządzeń audiowizualnych wzrosła o 10,9 proc., w porównaniu ze wzrostem o 39,3 proc. w grudniu. Przychody z cateringu wzrosły o 4,3 proc., co było efektem świąt, szybciej niż wzrost o 2,7 proc. w grudniu.
Tymczasem w związku z tymczasowym zamknięciem fabryk podczas świąt Nowego Roku Księżycowego, produkcja przemysłowa Chin wzrosła „jedynie” o 5,9 proc. rok do roku w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2025 r., zwalniając w stosunku do 6,2 proc. wzrostu w grudniu. Jednak dynamika rozwoju była wyższa od oczekiwań na poziomie 5,3 proc..
Najważniejsi przywódcy Chin podtrzymali cel wzrostu gospodarczego na poziomie „około 5 proc.” na rok 2025, ale ekonomiści twierdzą, że może to być trudne zadanie, biorąc pod uwagę presję na eksport, nadal słaby popyt gospodarstw domowych i przedłużający się kryzys na rynku nieruchomości.
Decydenci polityczni uznali popyt krajowy za najwyższy priorytet w tym roku. Wśród innych środków, zarezerwowali 300 mld juanów (41,5 mld USD) na niedawno rozszerzony program wymiany dóbr konsumpcyjnych na pojazdy elektryczne, urządzenia i inne towary.
